V dubnu 2016 jsme do Prahy pozvali vývojového psychologa Petera Graye, jehož články stály u zrodu Svobody učení. Spolu s ním přijeli zakladatelé izraelské demokratické školy, která je v provozu už patnáctým rokem. Přednáška Petera Graye se uskutečnila v prostorách Právnické fakulty Univerzity Karlovy a následný celodenní workshop v Paralelní polis v Praze. Současná ředitelka spolu s dalšími zaměstnanci a studenty se poděllily o své zkušenosti i nesnáze s jejím založením a provozem.
Foto
Video
Peter Gray
Biologie vzdělávání: Jak se děti učí pomocí volné hry a zkoumání (anotace a zdroje)
je výzkumným profesorem psychologie na Bostonské univerzitě. Provedl a publikoval výzkum komparativní, evoluční, vývojové a vzdělávací psychologie; publikoval články o inovativních vzdělávacích metodách a alternativních přístupech k vzdělávání; a je autorem Psychologie (Worth Publishers), vysokoškolské učebnice k úvodu do psychologie, která je nyní již v 6. vydání. Vystudoval Columbia University a získal doktorát v biologických vědách na Rockefellerově univerzitě. Jeho současný výzkum a psaní se primárně zaměřuje na přirozené způsoby dětského vzdělávání a na celoživotní význam hry. Jeho vlastní hry zahrnují ne jen výzkum a psaní, ale také cyklistiku, jízdu na kajaku, lyžování a pěstování zeleniny.
Nejlepší články od Petera Graye:
- Studium vyžaduje svobodu
- Děti se vzdělávají samy IV: Lekce ze Sudbury Valley
- Proč bychom měli přestat oddělovat děti podle věku I
- Sedm hříchů našeho systému nuceného vzdělávání
- Je reálná reforma vzdělávání možná? Pokud ano, jak?