Co je pravda a co jsou pseudopravdy? Jak těžké je zamýšlet se nad skutečnými příčinami a důsledky něčeho, co je nám dlouhá desetiletí předkládáno jako něco dobrého a chvályhodného? Máte odvahu skutečně přemýšlet nad empirickými důkazy, nebo se raději podržíte toho, čemu z nějakého důvodu velmi silně věříte? Co skutečně dělá povinná školní docházka s našimi dětmi? A víte, co se […]
Akilah S. Richards a Laura Kriegel z Aliance pro sebeřízené vzdělávání vysvětlují unschooling, svobodné/demokratické školy, vzdělávací centra a další. Připojte se k Alianci na adrese https://www.self-directed.org
Krásné nostalgické video prezentující pohled Alexandera Sutherland Neilla na vzdělávání dětí. Tento krátký film byl natočen v roce 1964 s názvem „Here and Now“. „Tak jsem si říkal, že musím mít školu, kde jsou děti svobodné a jejich osobnost není uměle formována, kde mohou volně žít svůj život.“ – A. S. Niell
Tento téměř tříhodinový dokument natočili zakladatelé jedné z německých Sudbury škol, kteří se vydali do několika takových škol po celém světě, kde provedli vyčerpávající rozhovory jak se zaměstnanci tak i se studenty. „Sudbury model je jednoduše nejvíce obohacující formou vzdělávání, které jsem za dvacet let své pedagogické kariéry zažil; naši studenti vykazují vyspělost dalece převyšující jejich věk, zatímco […]
Sir Ken Robinson zábavně a velmi dojemně argumentuje za vytvoření vzdělávacího systému, který podporuje (spíše než potlačuje) kreativitu.
Video natočené v americké škole Sudbury Valley zastávající filosofii unschoolingu. Film během necelých 10 minut shrnuje, jak tato škola funguje – seznamuje s některými členy personálu, ptá se studentů na nejrůznější otázky a provádí školní budovou. Jedná se o video natočené v americké škole Sudbury Valley zastávající filosofii unschoolingu. Tato vzdělávací instituce byla založena roku 1968 a její model převzalo již […]
Slavná maturitní řeč Ericy Goldson, která se ve Spojených státech stala hitem, by se dala označit za manifest mladé generace proti selhávajícímu modelu tradičního vzdělávání. Existuje příběh o mladém, ale upřímném studentovi filozofie Zenu, který přišel za svým učitelem a zeptal se ho: „Pokud budu pracovat tvrdě a svědomitě, jak dlouho potrvá, než najdu Zen?“ Mistr o tom zapřemýšlel […]
Open Connections je ukázkou prostředí, ve kterém mají děti svobodu následovat své zájmy a učit se to, co je opravdu zajímá.
Krátký dokument o škole, ve které mají studenti svobodu následovat své zájmy.