Proč jsem se rozhodl podpořit iniciativu SvobodaUčení.cz? Protože jsem sám prošel klasickou povinnou osmiletou školní docházkou. „Zdárně.“ „Bez trvalých následků.“ Mnoho věcí záleželo na učitelích, resp. učitelé se mohli teoreticky chovat jinak: „odměna“ další sadou podobných příkladů, znechucení tělesné výchovy, ale i jiných předmětů na mnoho let, tělesné tresty, nálepkování, nepřirozené tresty, negativní pokyny, učení bez odůvodnění, motivace. Nicméně mnohé záleželo na systému: sezení v lavicích, s rukama za zády, o přestávkách se neběhá, známkování. Mezitím se situace zhoršila, je povinná devítiletá základní škola, s povinnou školkou 10 až 11 let. Další a další důraz na znalost faktů, unifikaci žáků. A další nepřímé vlivy. Současně jsem se stal rodičem, poznávám přirozenou zvídavost dítěte, nadšení z učení, když se učí děti samy. Současná nabídka škol mě zatím neoslovila, navíc s vyhlídkou, že – stejně jako u rodičů – “hrozí” u mého dítěte riziko nějakého nadání, tedy s rizikem vyloučení z kolektivu nejen zákonem, ale i nadáním.