• Dub2019

    Každé léto slýcháme od učitelů o „letním propadu” v teoretických znalostech (např. zde a zde). Jde o tvrzení, že děti zapomenou během letních prázdnin většinu toho, co se naučily. Dohánět tyto znalosti po návratu do školy pak znamená ztrátu času. Někteří dokonce prohlašují, že by škola měla pokračovat i v létě, aby k těmto ztrátám nedocházelo! Zde je několik...

  • Láska není vše, co potřebujete vy, vaše děti či váš partner; zvažte respekt. Pokud byste se mě zeptali, zda mě rodiče milovali, musel bych se, jako Tovje a Golda v Šumaři na střeše, na chvilku zastavit a zamyslet se. V rodině, ve které jsem vyrůstal, bylo slovo láska používáno téměř výhradně jako rozloučení v závěru...

  • I když je blednutí významu, čili vývoj významu slova v čase, v jazyce přirozeným procesem, může někdy vyvolávat zmatení, podráždění či dokonce odpor (viz například aktuální povzdechy médií nad slovem “doslovně” (v orig. “literally” – pozn. překl.). V rámci domácího vzdělávání se to aktuálně týká slova „unschooling“ (jinak také např. sebeřízené vzdělávání – pozn. SU)....

  • Poznámka autora: Mnoho lidí, a zvláště rodičů, je přinejmenším zmatených a přinejhorším zděšených, pokud jde o rozsáhlé používání počítačů dětmi. Je to něco, co oni sami nezažili, a tak je jim to nepříjemné a mají z toho obavy. Stejně tak já zcela nechápu, co děti na počítačích tak přitahuje, vzhledem k tomu, že jsem sama vyrůstala ještě...

  • Bře2019

    Ačkoli je hraní videoher pro děti oblíbenou činností, jejich dopad na zdraví byl dosud vnímán spíše jako negativní. Ve studii provedené výzkumným týmem na Columbia University’s Mailman School of Public Health a jejich kolegy z Paris Descartes University byl vyhodnocen vztah mezi množstvím času stráveným hraním videoher a duševním zdravím, kognitivními a společenskými dovednostmi u dětí. Bylo...

  • Jedním z nejvíce frustrujících přesvědčení, na které narazíte, když zvažujete nebýt součástí školského systému, je, že děti POTŘEBUJÍ školu. Dokonce, i když existuje ochotný a schopný rodič, který zajistí vzdělání svých dětí mimo systém, lidé stále odmítají věřit, že děti mohou prožít celé své dětství bez zásahu školy. Mnozí věří, že škola je...

  • Většině lidí se lidská práva rozšiřují. Dětem se ale zužují. Během posledních desetiletí jsme v USA dosáhli pokroku v mnoha oblastech občanských práv. Práva Afroameričanů, žen, homosexuálů a leseb a osob se zdravotním postižením se rozšířila, částečně díky hnutím za občanská práva, v nichž lidé požadovali více práv pro tyto skupiny. Práva dětí se ale...

  • Vzdělávací instituce se nechtějí měnit. Jasné vize jsou rychle nahrazovány byrokracií, ovládáním, sankcemi a všemi dalšími druhy idiotství – rozhovor s Jesperem Juulem. Následující části rozhovoru Agnieszky Jucewicz s dánským rodinným terapeutem Jesperem Juulem se objevily v polském týdeníku “Wysokie Obcasy” v dubnu roku 2015. Jednou jste řekl: “Učitelé, studenti i rodiče by se měli vydat...

  • Experiment ukázal, že děti, které byly méně vyučovány, se naučily více. V roce 1929 rozeslal superintendent (správce veřejných škol – má pod sebou několik škol, je nadřízený jejich ředitelům – pozn. překl.) z Ithaky ve státě New York svým kolegům z dalších měst výzvu, ve které se ptal: „Co bychom mohli vypustit...

  • Ústav moudrosti

    2. března 2019

    Představme si, že se blíží další životní milník. 56. rok života. Pravda, člověk je v tomhle věku ještě produktivní, ale o něco méně, než byl dřív. Všechna ta znalost získaná neustálou potřebou a zároveň touhou se učit a poznávat právě vrcholí. Každý člověk je sice jiný, ale my víme, že když se tak akorát zatlačí,...