Finské školství aneb „Finský vzdělávací zázrak“ očima finského učitele

Finský systém školství je vzorem k nápodobě mnoha „odborníkům“ na vzdělávání v ČR. Proslýchá se o něm, že je jeden z nejlepších. Mezi aktéry finského vzdělávacího systému údajně panuje důvěra. Té má být dosahováno především celospolečenským konsenzem v tom, že vzdělávání je prioritou, je proto třeba vysokých investic do veřejného školství a zároveň usilovat o rovnost (vysoké)...

S Ministerstvem školství na chatu

Učitelka Klára se  rozhodla zeptat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT): Kdy bude sebeřízené vzdělávání legitimním způsobem vzdělávání v ČR? Tuto otázku položila MŠMT prostřednictvím Facebookového Messengeru. Níže máte možnost číst přepis onoho chatu a citace návazné emailové komunikace Kláry s MŠMT.   Klára: Dobrý den, ráda bych se zeptala, kdy bude v ČR uzákoněn...

Jak mě svobodná škola připravila na „skutečný život“

Autor článku je absolventem Sudbury Valley School (SVS), založené v r. 1968 v americkém Framinghamu jako první škola tohoto typu. V současné době existuje více než 30 škol typu Sudbury po celém světě. Jedná se o takzvané „svobodné školy“, které fungují na základě svobody, respektu a přímé demokracie a kde zodpovědnost za vzdělávání leží výhradně na samotném...

Nechci si sestavovat své vlastní osnovy, chci prostě jen žít svůj vlastní život

Idzie Desmarais je dospělá unschoolerka. Čtu spousty příspěvků od mladých lidí, kteří opustili vysokou školu a místo toho se vrhli do sebeřízeného vzdělávání. Jedná se o lidi běžných škol i z unschoolingových rodin. Je úžasné sledovat, jak lidé různých věkových skupin objevují unschooling, a mám velkou radost z toho, jak moc to mladé oslovuje! Baví mě...

Unschooling vám nezajistí génia ani renesančního člověka

Když jeho zastánci mluví o unschoolingu a sebeřízeném vzdělávání, často v rámci potřeby obhájit a zpropagovat jej slyšíte něco o tom, jak jsou ty sebeřízené děti úžasné, co všechno umějí, jak rychle se rozvíjejí, když na ně nikdo v ničem netlačí, jak brzy se specializují na to, co je skutečně zajímá a baví, jak se samy od...

Rebel? Potížista? Trpící poruchou chování nebo osobnosti? Ne, anti-autoritář.

Bruce E. Levine je praktikující klinický psycholog a autor několika publikací, mj. knihy s dlouhým a složitě znějícím názvem Resisting Illegitimate Authority – A Thinking Person’s Guide to Being and Anti-Authoritarian – Strategies, Tools and Models (Vzdor vůči nelegitimním autoritám – Průvodce pro přemýšlející lidi o tom, jaké to je být anti-autoritářem – Strategie, nástroje a modely). V češtině...

Epidemie diagnóz ADHD poukazuje na problém ve školském systému, ne u dětí

Je neuvěřitelné, kolik dětí má v dnešní době diagnostikované a léčené ADHD. Dětská živost se stává přítěží. Chování, které se dříve přijímalo jako normální, i když pro dospělé poněkud otravné, je čím dál častěji vnímáno jako nepřijatelné a stává se důvodem pro zásah lékaře. Nadbytek energie, nedostatek kontroly nad podněty, neschopnost zůstat sedět a poslouchat,...

Přednáška Petera Graye 2016 s účastí zakladatelů izraelské demokratické školy

V dubnu 2016 jsme do Prahy pozvali vývojového psychologa Petera Graye, jehož články stály u zrodu Svobody učení. Spolu s ním přijeli zakladatelé izraelské demokratické školy, která je v provozu už patnáctým rokem. Přednáška Petera Graye se uskutečnila v prostorách Právnické fakulty Univerzity Karlovy a následný celodenní workshop v Paralelní polis v Praze. Současná ředitelka spolu s dalšími...

Konference Svobodné vzdělávání 2015

První mezinárodní konference o svobodném vzdělávání v ČR představila 13. listopadu 2015 před zraky téměř 300 lidí principy svobodného přístupu ke vzdělávání a fungující modely demokratického školství i autoregulovaného učení v zahraničí. Místem konání bylo beznadějně vyprodané kino Bio Oko s následnou after party v Paralelní Polis v Praze. Téma bylo nahlédnuto jak v neurovědeckém, sociálním, ekonomickém a environmentálním kontextu, tak z hlediska...