Problém tradičního školství

Běžné způsoby učení jsou obecně jednostranné. „Učitel“ přednáší poznatky ve formě závěrů prostřednictvím slov a obrazů a od „žáků“ se očekává, že budou tyto poznatky a závěry bezchybně přijímat. Mají si je zapamatovat až do doby zkoušek, při kterých mají zopakovat stejná slova a obrazy takovým způsobem, aby se ukázalo, že přenos znalostí proběhl převážně...

Neberte léky, nechoďte do školy – úvod

Orig. název: Don’t Do Drugs Stay Out Of School [1] Autor: Laurette Lynn Knihu v originále můžete koupit zde Ukázka z knihy zde Pro všechny všude. Naše děti jsou úžasné. Musíme je přestat dávat do systému, který nerozpoznává jejich lidskost. Musíme přijmout naši zodpovědnost. Dlužíme to našim dětem, naší budoucnosti.   Úvod Napsala jsem...

Školní šikana II.: Svoboda od šikany

Každá škola by měla být především morální komunitou. Před mnoha lety jsem jako součást svého raného výzkumu školy Sudbury Valley seděl na Školní radě, kde byla hlavním bodem programu stížnost ohledně oblečení nového studenta. Tento mladík chodil do školy s koženou vestou, na které byla zobrazena svastika (hákový kříž). Na většině...

Školní šikana I.: Tragický důsledek nucené školní docházky a autoritářského školního vedení

Zákony proti šikaně budou fungovat jen tehdy, pokud je budou vytvářet studenti. Řekněme, že jste patnácti, třinácti nebo jedenáctiletý žák a z nějakého důvodu – důvodu, který nemůžete ovlivnit – jste byl svými spolužáky vyčleněn jako cíl opovržení a ponížení. Každý den ve škole je pro vás dalším dnem v pekle. Jste nazýván „běhnou“,...

Příběh evolučního nesouladu II.: Proč děti nechtějí chodit do školy

Naše školy jsou v opozici vůči instinktům našich dětí, ne v souladu s nimi. Většina dětí v naší společnosti nechce chodit do školy. Říkám vám něco nového? Protestují mnoha způsoby – předstírají nemoc, šoupají nohy po zemi, dělají minimum práce, jen aby splnily požadavky školy (nebo ani to ne), a porušují školní pravidla, když vědí, že...

Příběh evolučního nesouladu I.: Proč malé děti nechtějí jít spát

Monstra pod postelí jsou skutečná. Nemluvňata a malé děti v naší společnosti často nechtějí jít spát. Vymýšlejí si nejrůznější výmluvy. Říkají, že nejsou unavené, i když očividně jsou. Říkají, že mají hlad nebo žízeň, že chtějí slyšet pohádku (a poté ještě jednu); zkrátka jakékoliv zdržení. Říkají, že se bojí tmy nebo příšer ve skříni...

Na konci cesty – svobodné školy

Tento článek se blíže dívá na historii a současnost institucionalizované větve unschoolingu a dvou nejznámějších svobodných škol do ní spadajících. V článku Na půl cesty – Waldorf a Montessori jsem se blíže podíval na tyto dva vzdělávací směry a v závěru konstatoval, že waldorfská filosofie je z hlediska přirozeného učení velmi nedostačující a v montessori školách nejsou principy...

Na půl cesty – Waldorf a Montessori

Školství klasického typu má mírně řečeno velké množství nedostatků a snaha o jejich zlepšení či rozsáhlejší modifikace nejsou dílem pouze nedávné doby. Před zhruba sto lety se chyby převládajícího přístupu ke vzdělávání snažili napravit dva pedagogové, na jejichž myšlenkách později vznikla dvě samostatná odvětví škol: Waldorf a Montessori. Já bych se k nim rád prostřednictví...

Rozhovor: Brett Veinotte o hrůzách státního školství

Rozhovor s bývalým učitelem a zakladatelem úspěšného podcastu School Sucks Brettem Veinottem, ve kterém mimo jiné popisuje škodlivost státních škol. Brett Veinotte pracoval v soukromém vzdělávání posledních 10 let v nejrůznějších aktivitách. Jako zakladatel podcastu School Sucks každý týden mluví o svých objevech o americkém školském systému k tisícům posluchačům. Nyní je také viceprezidentem společnosti zabývající se...

Rozhovor s Chloe o unschoolingu

„Nejlepší věc na unschoolingu je svoboda! Svoboda číst co chceš, dělat to co miluješ, kamarádit se s kým chceš, jít za svými sny, a všechno zpochybňovat.“ Jmenuji se Chloe Anne Spinnanger a sama se vzdělávám od devíti let. Místo školy a domácích úkolů trávím čas děláním jiných věcí. Místo tělocviku jsem každý den jezdila na...