Montessori? Waldorf? Dalton? Nebo jinak?

Jsem neskonale ráda, že se moje děti narodily v době, kdy je výběr školek a škol víc než dostatečný. Jestli jsem to ještě nikde explicitně neřekla, tak jsem fanoušek unschoolingu. Je to ve zkratce takový punk ve vzdělávání, který věří, že člověk je tvor zvídavý a když se v něm tahle přirozená vlastnost nepřidusí,...

Asociace svobody učení

„Naprosto musíme směřovat k tomu, aby se lidskému pokolení vrátila svoboda myšlenková, svoboda náboženská a svoboda občanská. Svoboda, tvrdím, je nejskvělejší lidský statek, stvořený spolu s člověkem a od něho neodlučitelný, pokud není člověku souzeno zahynout …“ (J. A. Komenský, Všenáprava) Programové prohlášení: Asociace prosazuje práva dětí na svobodný rozvoj a na sebeurčení, včetně autonomního...

Proč se ve školách neučí, jak se učit?

Možná, že už je na čase poukázat na zásadní problém ve školském systému, kde je samozřejmě spousta chyb. Ale podle mého názoru největší chybou je, že žáci a studenti, kteří navštěvují školu proto, aby se v ní něco naučili, neví, jakým nejefektivnějším způsobem toho dosáhnout, protože ve většině škol se tuto informaci...

Svéjá III je za námi

Vrátili jsme se z týdeního pobytu na Benecku v Krkonoších. Bylo to super. Sešlo se nás skoro padesát. Hned první večer uspořádaly Kája s Viki koncert, na kterém si posluchači vytleskali přídavky delší, než byl samotný původní koncert. Viki hrála na housle a moderovala, já jim pomohl na kytaru a Kája hrála na piano. Během Svéjá...

Škola Summerhill a děti, které si dělají, co chtějí

Při založení školy před 90 lety byly všechny předměty nepovinné a děti si samy určovaly pravidla. Revoluční alternativa ke klasickému modelu vzdělávání nebo naprostá anarchie? Jak to vidí bývalí žáci školy? Počátkem měsíce se nás sešlo sedm generací bývalých a současných žáků Summerhillu, abychom oslavili 90. výročí založení naší pokrokové, mnohdy kontroverzní alma...

Requiem pro Boženu Němcovou aneb proč jsem pro zrušení povinné četby

Celé mě to ale vyprovokovalo k tomu se nad celým tématem povinné četby zamyslet. Došla jsem k tomu, že celý koncept povinné četby ve škole vnímám jako nesmysl. (A ne, nemám úpal, i když dnešní tropy by k takové úvaze možná sváděly.) Na Facebooku se strhlo velké haló. Způsobil ho zdánlivě nevinný a z mého pohledu velmi vtipný...

Je prvňák taky člověk?

Navštívila jsem červnový KULATÝ STŮL SKAV a EDUin s názvem Co bude potřebovat dnešní prvňák jako budoucí uchazeč o práci?, kde panelisty byli lidé z vršků veřejné sféry – tedy generální ředitel a spolumajitel úspěšné strojírenské firmy, členka představenstva IBM pro ČR i SR, spoluzakladatel významné české poradenské společnosti, dále viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a zároveň i výkonný...

Komunikace, která nás spojuje

Před pár lety jsem se na workshopu nenásilné komunikace potkala s usměvavou Švédkou, která se spokojeností v hlase říkala, že je učitelkou. Dýchly na mě harmonie a klid, které z našeho školství příliš neznám. Pozvala jsem ji do Čech, aby nás nakazila svým optimismem a porozuměním pro emocionální světy těch druhých. Marianne Gothlin přijela letos...