Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl druhý

Co vede rodiny k unschoolingu? Proč se 232 rodin rozhodlo věřit přirozeným instinktům svých dětí v oblasti vzdělávání? Toto je druhý díl výsledků studie na téma unschoolingu, kterou jsem uskutečnil na podzim roku 2011. V prvním díle jsem popsal použitou metodu výzkumu, poskytl demografické informace o rodinách, které odpověděly na dotazník a shrnul jejich odpovědi...

Volání o pomoc – i naše právní bitva o domácí vzdělávání v Nizozemsku

Boj o možnost domácího vzdělávání v Nizozemsku, který se týká i nás! V tuto chvíli navazujeme kontakt s autorem a vymýšlíme následné formy podpory a pomoci. Pokud totiž tato rodina uspěje se svým bojem u Evropského soudu, bude to důležitý precedens i pro české domškoláky, kteří také fungují v režimu legislativně přesně specifikované výjimky, a ty, kteří by rádi byli...

Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl první

Jaké výhody unschoolingu vidí lidé, kteří se tímto způsobem vzdělávají? Před pěti měsíci, v září 2011, jsem zveřejnil článek o unschoolingu a požádal jsem rodiny, které mají s unschoolingem zkušenosti, aby se zúčastnily mého průzkumu. Dotazník byl k dispozici na stránkách Pata Farenga s názvem Výuka bez školy a stránkách Jane Hunt s názvem Projekt přirozené dítě. Žádal...

Šrouby se utahují

8. 12. jsem se za Svobodu učení zúčastnila debaty s názvem “Akvárium aneb probíhá ve vzdělávání plíživá „kontrarevoluce“ a utahování šroubů?”. Mými spoludiskutujícími byli náměstek ministryně školství Stanislav Štech a ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí Jan Korda. Předmětem diskuze byly kromě povinného předškolního vzdělávání také jednotné přijímačky na střední školy a ročníkové výstupy. Po pravdě řečeno jsem si...

Proč na naší konferenci (a nejen tam) chybělo „něco víc z praxe v ČR“?

Nejčastější připomínka. A zároveň asi jedna z nejzásadnějších věcí, která měla explicitně na konferenci Svobodné vzdělávání 2015 zaznít a nezazněla. Tak tedy: Žádná praxe, postavená na skutečných základech svobodného přístupu ke vzdělávání u nás NENÍ. Protože povinnost školní docházky je sama o sobě nezpochybnitelným indikátorem zhmotněné nesvobody. Na takovém základě se pokoušet budovat cokoli bude...

Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká, zazní na konferenci Svobodné vzdělávání 2015

Jak to vypadá, když mají děti skutečnou svobodu v učení? První mezinárodní konference o svobodném vzdělávání v ČR, kterou pořádá iniciativa SvobodaUčení.cz, představí principy svobodného přístupu ke vzdělávání a fungující modely demokratického školství i autoregulovaného učení v zahraničí. „I přes veškeré reformní a modernizační snahy zůstává současný vzdělávací systém poplatný počátkům průmyslové éry. Na řadě míst ale...

Nevyžádané rady: Já je nenávidím, vy je nenávidíte a vaše děti taky

Proč nemáme rádi nevyžádané rady od našich blízkých? „Dobře se bav!“ říká matka svojí dospívající dceři. A její reakce: „Mami, prosím, mohla už bys mi přestat rozkazovat, co mám dělat?“ Dokážu se vcítit do obou protagonistek tohoto starého vtipu. Někdy jsme tak zahlceni nevyžádanými radami, že i to nejnevinější přání hezkého dne...

Zákeřná laskavost

Vyprávění o tom, kterak nucené školství ke vzdělávání lidi nepřivede, ani když mu navlečeme patery nový sluníčkový šaty. Škola hrou. Taky jsem to na svý děti zkoušela. A pořád ještě zkouším. Bohužel. A viděla to taky miliónkrát zkoušet jiný. Jenže: Dokud je tahle hra povinná, je to kravina. A kdyby povinná nebyla, nebylo by...