Kolik let je tvému dítěti a jak dlouho praktikujete worldschooling? Jak jste začali?
Mému synovi bude brzy 14 let. Vždy jsme byli unschooleři, nikdy nechodil do školy. Vyrazili jsme na cesty a stali se worldschoolery, když mu bylo 8 let. Opustili jsme New York, kde jsme tehdy žili, a odvezla jsem nás a dvě staré kočky do Mexika. Odtamtud jsme se přestěhovali do Španělska a vytvořili si zde základnu.
Začala jsem velmi přirozeně a průběžně zjišťovala, kdo z nás dvou se jak učí a funguje… Měli jsme štěstí, že jsme si toto mohli dovolit. Homeschooling je v USA legální a v New Yorku nemusíme nic dokumentovat až do věku šesti let, takže jsme prostě žili své životy. Můj syn navštěvoval kurzy, hrál si a následoval své zájmy každý den společně se svými přáteli. Vyzkoušela jsem různé metody a několikrát jsem i během procesu zpanikařila, ale pokaždé jsem se zhluboka nadechla, zjistila si více a získala zpátky svou sílu. Naslouchala jsem svému synovi a také těm, kteří byli napřed a měli více zkušeností, a pak jsem již jen důvěřovala… A dnes je syn zářným příkladem toho, jak unschooling a worldschooling funguje, pokud děti dostanou prostor se rozvíjet svým vlastním tempem.
Má Tvůj syn v plánu jít na vysokou školu? Čím se rád zabývá? Co by rád dělal v budoucnu?
Je nepravděpodobné, že by můj syn šel na univerzitu. Jeho cesta asi nepovede směrem, který vyžaduje schopnosti či vášeň, kvůli kterým by musel získávat kredity z instituce, jako je univerzita. Pokud ovšem bude chtít jít na univerzitu, tak může a půjde. Jakákoli cesta je možná. Měl různé zájmy v různých fázích svého života… Nyní se zaměřuje na umění – kresbu, ale také maluje a rozvíjí své dovednosti v animaci, která zahrnuje mnoho oblastí, jež ho zajímají, jako je kreslení, rozpohybování obrázků, vyprávění příběhů, hudba a film. Miluje čtení (číst se naučil sám, když mu bylo 9 let) a také se mu líbí účast na různých hodinách a workshopech, kde se učí nové věci a dělá všemožné aktivity. Vždy je připraven vyzkoušet něco dalšího a také se učí, jak se stát podnikatelem, aby si vytvořil příjem z věcí, které miluje. Chtěl by zase více cestovat, takže příští rok budeme opět na cestách.
Vnímáš nějaký rozdíl mezi worldschoolingem a unschoolingem? Máš předchozí zkušenost s homeschoolingem či unschoolingem, než jsi začala s worldschoolingem?
Každý má svou vlastní definici těchto pojmů a ta je správná pro danou rodinu. Moje definice je, že worldschooling bere unschooling na cesty a otevírá jej skutečnému prožívání života kdekoliv v tomto velikém světě. Cestujte, abyste prožili skutečný život a využili všechny možnosti. Cestování nabízí mnoho věcí, které vám unschooling na jednom místě nemůže dát.
Ano, vždy jsme byli unschooolery, s worldschoolingem jsme začali v roce 2013. Bez ohledu na to, jak starý je můj syn, věřím, že s ním nikdy nepřestaneme, protože my rodiče se díky těmto zkušenostem učíme a žijeme jinak!
Jaké rozdíly vidíš mezi formálním vzděláváním ve školách a sebeřízeným vzděláváním mimo školu či bez školy?
To je TOLIK rozdílů! Nemohu je ani vyjmenovat či detailněji rozebrat… Škola může být pozitivním místem pro určité děti, především pro ty, které nemají jiné příležitosti nebo pro ty, kterým se dobře pracuje v extrémně strukturovaném prostředí. Já si ale myslím, že škola jde proti všemu, co je přirozené a vrozené pro učení, růst a prospívání. Prožívají-li děti podporované, sebevědomé a sebeřízené dětství, mohou být především samy sebou. Bez destruktivních elementů, které mohou vytvářet skupinky dětí (a dospělých) ve stísněném prostředí – jako jsou šikana, srovnávání, nezdravé soutěžení a přehnané zaměření na úspěch a výkon. Děti se mohou učit a rozvíjet svým vlastním tempem a tím si vytvářet sebevědomí a stát se výjimečným. Mohou se učit věci, které je zajímají právě teď. Mohou následovat svou vášeň bez toho, aby svou pozornost nechali odvádět programem někoho jiného. Od začátku mohou být plnohodnotné bytosti a tak se i cítit, ne jako dospělí v tréninku či méněcenní lidé čekající, až budou moci žít svůj život. Mohou žít jako jedinečné osobnosti, kterými jsou mimo školní stěny, a stát se součástí neustálého dobrodružství od chvíle, kdy si uvědomí svou sílu. Toto je jen pár z mnoha rozdílů… Zcela odlišné paradigma a způsob života jednotlivce.
Máš nějakou radu pro rodiny, které by chtěly se svými dětmi začít cestovat a jít cestou worldschoolingu?
Ano… Prostě to udělejte! Nikdy není správný čas ani stav bankovního účtu. Uvědomte si své obavy a pak se jich prostě zbavte. Všechno je mnohem jednodušší, jakmile už jste na cestě. Potkáte mnoho rodin, které dělají to samé, takže pochopíte, že nejste blázni. Také si uvědomte, že existuje milion cest worldschoolingu a pouze vy můžete zjistit, co je pro vás to pravé. Udělejte si seznam důležitých kritérií, míst, která chcete navštívit, co chcete zažít, náklady atd. Napište si klíčové body, které jsou pro vás podstatné, a uvědomte si, že i když se toto bude v průběhu času u členů rodiny měnit, potřebujete něco takového, abyste se mohli rozhodnout, kam chcete jet nejdříve a jak to udělat. Hodně čtěte, dělejte průzkumy, ptejte se. Přijměte určité riziko a pokuste se vytvořit si příjem, který nezávisí na místě výkonu a poskytne vám svobodu. Buďte kreativní… Vykročte z davu a vyskočte z rozjetého rychlíku! Radila bych spíše, než snažit se stihnout navštívit mnoho zemí a nasbírat zážitky v krátkém časovém horizontu, cestovat pomalu a vše v klidu nasávat. Někdy pomůže začít na místě, kde je spousta dalších worldschoolingových rodin, jako třeba tento retreat nebo Hub, jako je ten náš, či summit, jako nabízí Lainie. Můžete se uvolnit a dostane se vám povzbuzení od ostatních rodin.
Jak Tě napadla myšlenka vytvořit Worldschoolingový Andalusia Hub? Jaké jsou Tvé osobní plány do blízké budoucnosti a dlouhodobé cíle s projektem?
Ať jde během našeho objevování země o krátkodobé či dlouhodobé cestovací dobrodružství nebo hledání nového zázemí domova, worldschoolingové rodiny se navzájem potřebují. Mnoho z nás touží po místě, kde by se naše děti mohly potkávat, tvořit, objevovat, zažívat dobrodružství, učit se a hrát si s podobně smýšlejícími přáteli z celého světa. A rodiče si zase potřebují vydechnout, odpočinout si, dohnat práci a setkat se s ostatními stejně naladěnými rodinami. Můj syn a já jsme byli v situaci, že jsme si zde v Andalusii vytvořili základnu. Máme tu mnoho přátel, zažíváme zde dobrodružství a milujeme tuto oblast i region. Přesto jsme byli frustrovaní, že nepotkáváme další worldschoolery. Bylo pro nás velmi důležité, abychom mohli být pohromadě s podobně smýšlejícími rodinami a nemuseli náš způsob života stále dokola vysvětlovat. Můj syn potřeboval děti, jako je on, aby si společně s nimi mohl vytvořit základnu a pracovat na projektech. Také může budovat přátelství po celém světě, aby mohl žít kdekoli a navštívit jakákoli místa. A bude vědět, že tam jsou lidé, kteří ho mají rádi a žijí způsobem života, který rezonuje s tím naším. Nemohla jsem najít hub podle svých představ a opravdu jsme chtěli zůstat tady, jelikož jsme se do Andalusie zamilovali. Rozhodla jsem se tedy zde jeden takový hub založit. Jako reakce na tyto potřeby tak v září 2017 vznikl WorldSchool Hub Andalusia (WSHA), aby do tohoto krásného kousku Španělska přilákal rodiny z celého světa… Neměla jsem představu, jak hodně se hub rozroste a jak moc zapadne do potřeb a přání mnohých dalších worldschoolingových rodin z celého světa. Je opravdu neuvěřitelné to sledovat!
Pro další sezonu (září až červen) toho máme opravdu hodně v plánu… Bude to zajímavé. Předpokládáme, že nás navštíví přinejmenším dvojnásobný počet rodin, jelikož informace o nás se šíří. Zvyšujeme proto množství a různorodost dobrodružných výprav, na kterých se noříme do kultury, historie, přírody a divů Andalusie v opravdu worldschoolingovém stylu. Budeme pořádat více kurzů, workshopů a aktivit k těm skvělým, které už máme… Připravujeme také spoustu aktivit pro teenagery, protože máme spoustu těch, co se vrací, a také těch, co na podzim do naší oblasti přijdou poprvé. Tito worldschooleři jsou stále na cestách a nemají mnoho příležitostí a možností se navzájem potkávat. Jedním z projektů bude série Teen Entrepreneur (Teeneger podnikatel, pozn. překl.), který pomůže teenagerům worldschoolerům získat dovednosti, nástroje a prostředky, díky jimž budou moci rozvíjet své podnikatelské nápady bez čekání na to, až budou dospělí.
Letos na podzim také poprvé vydáme newsletter s informacemi o všem, co zde v Andalusii chystáme. Zaměříme se v něm na některé rodiny, které jsme zde poznali, aby se ostatní mohli seznámit s jejich dobrodružstvím.
Velmi pravděpodobně také vydáme sérii mini e-booků pro worldschoolery, které zajímá Andalusie, a hodily by se jim místní tipy a rady. A také tam budou klíčové informace pro worldschoolingové rodiny, které do této oblasti přicházejí na krátkou chvíli nebo na delší časové období.
Momentálně také pracuji na jedné z nejzajímavějších věcí okolo WSHA, nové odnoži tohoto úžasného projektu, kterou je rozšíření počtu World School Hubů po celém světě, abychom uspokojili stále rostoucí poptávku. Díky své těžce nabyté zkušenosti jak založit, vybudovat, udržovat a vylepšovat Hub, jako je ten náš s jeho mnoha specifiky, jsem nyní schopná podpořit ostatní při vytváření jejich vlastních Hubů na různých místech světa. Všichni mohou využít pravidla, nápady a plány, které jsem vytvořila a velmi se zde v našem Hubu osvědčily, takže to nemusí vymýšlet znovu sami. Sledujte mě a postupně se dozvíte víc.
Kromě toho příští rok opět se synem vyrazíme na kratší výpravy do jiných zemí. Přivítali jsme svět u nás, ale nyní nám chybí naše vlastní prozkoumávání. Už je dost velký a má specifické nápady a zájmy, takže budeme navštěvovat místa, která uspokojí jeho představivost a zvídavost, a také navštívíme své přátele z celého světa, které jsme poznali díky tomuto skvělému Hubu!