Miliony let evoluce nám daly jeden úžasný nástroj učení. Tak skvělý, že jej využívá nejen člověk, ale i všichni ostatní savci. Jeho výzkumu se věnují i mnozí vědci. Ten nástroj se jmenuje hra.
Povinná školní docházka byla zavedena před 150 lety. Proč vznikla a co je jejím cílem je všeobecně známo.
Sebeřízené vzdělávání (založené právě na těch milionech let evoluce a předpokladu, že všichni lidé se učí od narození naprosto přirozeně právě to, co potřebují k životu ve společnosti, v níž žijí) fungovalo miliony let a funguje stále. Existuje už mnoho studií, které to potvrzují.
Ti z nás, kdo mají děti, vědí, že dítě je vědec. Učí se od chvíle, kdy se narodí (vlastně už předtím) a nepřestane, dokud mu jeho nadšené zkoumání světa nezatrhne někdo, kdo má nad ním moc a myslí si, že ví lépe než ono dítě, co je pro něj dobré a co by se mělo učit.
Takže tu máme důkazy:
- Miliony let evoluce
- Vědecké studie
- Pozorování vlastních i cizích dětí
- Nefunkční systém státního školství
A přesto jsme stále označováni za fanatiky, radikály a blázny. Přesto jsme terčem útoků a zesměšňování ze strany mnohých učitelů a “odborníků” na vzdělávání. Přesto většina škol stále vypadá téměř stejně jako před sto lety.
Víte co?
Milí učitelé a “odborníci” na vzdělávání, dejte už těm dětem pokoj.