Zatím žádné komentáře

Proč na naší konferenci (a nejen tam) chybělo „něco víc z praxe v ČR“?

Nejčastější připomínka. A zároveň asi jedna z nejzásadnějších věcí, která měla explicitně na konferenci Svobodné vzdělávání 2015 zaznít a nezazněla. Tak tedy: Žádná praxe, postavená na skutečných základech svobodného přístupu ke vzdělávání u nás NENÍ. Protože povinnost školní docházky je sama o sobě nezpochybnitelným indikátorem zhmotněné nesvobody. Na takovém základě se pokoušet budovat cokoli bude vždy jen marná snaha tento fakt zakrýt. A nejde o přehnaný pesimismus či negativismus, z kterých jsme ve SvobodaUčení.cz občas obviňováni. Jen o konstatování prosté a nepřikrášlené reality.

 

14489772591841

 

Pokud si pokládáme otázku, jak ve škole a mezi učiteli a dětmi realizovat ideály svobody, a jde nám upřímně opravdu o dosažení ideálu, pak není jiné odpovědi, než že tím, že do ní nejprve děti přestaneme nutit chodit. Jinak těžko.

Ano, můžeme být vděční za každou snahu, kdy se k našim dětem občas už někteří dospělí snaží chovat alespoň slušně a smýšlí o nich jako o lidech. Můžeme být snad vděční, že jsou zde snahy dětem ve školách ulevit a vynucený pobyt jim maximálně zpříjemnit. Vděční, že začínáme přemýšlet nad tím, proč věci nefungují jak bychom chtěli a co s tím. Vděční, že někteří rodiče či zřizovatelé škol, nebo jejich ředitelé a učitelé jsou dokonce ochotni razit undergroundové přístupy a čelit tak nevyhnutelnému náporu stresu i tlaku okolí za to, že se stali disidenty školského systému, kličkujícími před státními úředníky….

Snad. Ale prosím vás, NENAZÝVEJME TO SVOBODOU. Nedělá jí to dobře. Devalvuje ji to. A s ní i naše lidství. Uvolnit vězněnému pouta a umožnit mu volný pohyb v kleci za svobodu vydávat nelze. A to ani v případě, že při vší té nesmyslnosti počínání věznitelů budeme vyvíjet nezměrné úsilí situaci všemožnými způsoby odlehčovat.

Je jasné, že od neděle do neděle každý děláme, co můžeme nejvíc. A že není možné zůstat paralyzován pocitem zmaru a nepokoušet se v rámci možností o průběžné dosahování menších cílů. A že ve všedně každodenním životě s našimi dětmi se vzájemně a společně posouváme jedině pomalu a krůček po krůčku. Pojďme se ale nespokojit s málem. Trvejme na svobodě – té skutečné. Ne jen a pouze na vytváření jejího zdání.

Je to pro vás zajímavé, kontroverzní téma? Více o rozdílech jednotlivých vzdělávacích přístupů a filozofií již brzy v novém projektu SvobodyUčení.cz

 

Autor schématu: Zdeňka Staňková

Přečtěte si také

  • Pozdrav! Přece se to tak dělá.Pozdrav! Přece se to tak dělá. Jako malou mě rodiče vedli ke správnému společenskému chování. Nedílnou součástí společensky přizpůsobivého jedince je určitě pozdrav. Ale vnímali jste to tak, když jste byli malí? Chápali […]
  • Kompetence rodičů rozhodovat o vzdělávání svých dětíKompetence rodičů rozhodovat o vzdělávání svých dětí Jakmile je nám 18, jsme dle zákona kompetentní k tomu, abychom - šli k volbám - pili alkohol - řídili auto - si mohli legálně koupit cigarety - se dívali na filmy pro dospělé - […]
mm

Anna Třešňáková

Jsem zastáncem svobodné volby a tolerance vždy, všude a za každou cenu. A neformálním, leč odhodlaným ochráncem práv nejen svých vlastních dětí, se kterými osmým rokem fungujeme v režimu domácího vzdělávání. Metou je mi dosažení stavu, kdy se sebeřízené formy učení stanou bez výhrad akceptované jako plnohodnotné – a posunou tak (konečně) běžně uplatňované postupy ve výchově a vzdělávání směrem ke zrovnoprávnění dětí obecně. V mé milované Svobodě učení se, mimo jiné, věnuji především legislativě a projektu SvobodUm.