Zatím žádné komentáře

Domácí vzdělávání vs. tradiční škola – pár zajímavých faktů z USA

Tahle infografika od College@Home.com sice pochází z USA a týká se tedy amerických homeschoolerů, nicméně nám může poskytnout představu o tom, jak jsou na tom děti vzdělávané doma v porovnání s vrstevníky z tradičních škol.

V USA má domácí vzdělávání (homeschooling) dlouhou tradici (od 70. let 20. století) a týká se přibližně 3,4 % dětí a dospívajících. To může vypadat jako malé procento – mluvíme ale o Spojených státech, takže těch 3,4 % představuje cca 2 miliony osob.

 

14240895756851

Teď už k infografice: už sám název napovídá, jak to tedy s domácími školáky je – Nadvláda homeschoolerů: Proč vás tyhle děti převálcují. V levém sloupci prvního bloku najdeme fakta týkající se homeschoolingu a v pravém ta, jež se týkají veřejných škol.

Homeschoolerů je tedy v USA více než 2,04 milionu, což představuje 75% nárůst oproti roku 1999. Jako důvod pro domácí vzdělávání uvádí 73% rodičů nespokojenost s americkým školským systémem. A jaké jsou nejčastější profese tatínků amerických homeschoolerů? 17,3% otců jsou účetní nebo inženýři, v těsném závěsu se se 16,9% drží doktoři, profesoři a právníci a na třetím místě jsou drobní podnikatelé s 10,7%.

Pokud jde o pravý sloupec a americké státní školy – podle tamních srovnávacích testů se pouze 13 % studentů středních škol vyzná v historii USA. Na grafu vidíme, že úspěšnost studentů u maturity od 70. let 20. století stagnuje, přestože v jiných zemích stoupá.

V šedém poli můžeme porovnat, jak si vedou homeschooleři vs. studenti veřejných škol v testech z jednotlivých předmětů. Jak je jasně vidět, domácí školáci s přehledem porážejí děti ze státních škol ve všech z nich.

V dalším, žlutém rámečku se dozvíme, že homeschooleři jsou ve svém studiu mnohem méně ovlivněni tzv. externími faktory, než děti ze škol. V testech si vedou velmi podobně jak děti z nízkopříjmových rodin, tak děti bohatších rodičů. Žádný rozdíl nebyl zaznamenán ani u dětí, jejichž rodiče jsou „profesionální učitelé“, oproti dětem s rodiči jiných povolání. Ještě zajímavější je, že je úplně jedno, kolik financí rodiče na vzdělávání svého homeschoolera vydávají – alespoň pokud jde o jejich úspěšnost ve znalostních testech.

Když homeschooleři přijdou na střední a/nebo vysokou školu, jejich úspěšná jízda pokračuje. Zkoušky zvládají domácí školáci lépe, než jejich vrstevníci z klasických škol. I podle srovnání GPA (Grade Point Average – mezinárodně uznávaný výpočet průměrných výsledků všech dosažených známek) jsou na tom homeschooleři lépe.

V ČR se domácí školáci (a jejich rodiny) často potýkají s tím, že jsou „prostě divní“, „moc alternativní“, „nepřizpůsobiví“ apod. Než budeme mít k dispozici nějaký průzkum mezi homeschoolery v ČR, podívejme se alespoň na ty americké – jsou vážně „divní“? Výzkumy říkají, že ne. Ve studii, která se zaměřila na komunikační schopnosti, zvládání běžných denních situací, tolik diskutovanou socializaci a vyzrálost homeschooleři porazili studenty běžných škol na celé čáře. My ve SvoboděUčení.cz se tomu nedivíme…vy ano?

 

Zdroj: Some Fascinating Facts About Homeschool vs Public School

Přečtěte si také

  • Ústav moudrostiÚstav moudrosti Představme si, že se blíží další životní milník. 56. rok života. Pravda, člověk je v tomhle věku ještě produktivní, ale o něco méně, než byl dřív. Všechna ta znalost získaná neustálou […]
  • Sugata Mitra a jeho nové experimenty v samostudiuSugata Mitra a jeho nové experimenty v samostudiu Vědec věnující se vzdělání Sugata Mitra se vypořádává s největším problémem vzdělávání – nejlepší učitelé a školy nejsou tam, kde je jich potřeba nejvíce. V sérii experimentů ze života […]
mm

Zdeňka Šíp Staňková

www.detijsoutakylidi.cz | facebook.com/detijsoutakylidi | Dnes už vím, že unschooling jsem v sobě měla odjakživa, jen jsem své přesvědčení nedokázala přesně definovat a pojmenovat. Vymáhání poslušnosti, arogance většiny učitelů, příkazy, zákazy, tresty a odměny v klasickém školství a hlavně narození mých tří dětí a několikaletá práce učitelky v mateřské škole mě přivedla k úvahám o jiných možnostech vzdělávání a později (nejen) díky knihám Johna Holta k přesvědčení, že unschooling je filozofie, která je mi ze všech alternativ nejbližší. Dáme-li dětem důvěru a svobodu učit se přirozeně, budeme-li je respektovat jako plnohodnotné bytosti a ne jako prázdné nádoby, které je třeba naplnit, uděláme první krok k tomu, aby z nich vyrostli spokojení dospělí. Zabývám se také dodržováním práv dětí a rodičů ve školách a píšu blog.