Zatím žádné komentáře

A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu…

„A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu.

Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností.

Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná.

Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu.

Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek.

Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory.

Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet.

Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho,aby se učilo zpaměti.

Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní.

Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty.

A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.“

Autorem tohoto projevu je Adolph Ferrière (1879-1960), spoluzakladatel Ligue internationale pour l’Éducation Nouvelle (LIEN, Mezinárodní liga pro nové vzdělávání – pozn. SU). Učinil ho během prvního setkání kongresu pro nové vzdělávání v Calais roku 1921, který byl výsledkem mírového hnutí, jež vzniklo po první světové válce. Zdálo se, že jedinou a nejúčinnější možností, jak zajistit do budoucna mír ve světě, je u mladších generací rozvíjet respekt k jiným lidským bytostem vhodným vzděláním. Tímto způsobem mohou vzkvétat pocity lidské solidarity a bratrství, které jsou protipólem války a násilí. 

[dropshadowbox align=“center“ effect=“lifted-both“ width=“300px“ height=““ background_color=“#ffffff“ border_width=“1″ border_color=“#dddddd“ ]Co je SvobodaUčení.cz? Čtěte zde.[/dropshadowbox]

Mezi spoluzakladateli figurují osobnosti jako John Dewey, Jean Piaget, Maria Montessori, Beatrice Ensor, Adolphe Ferrière, Elisabeth Rottenet a A.S. Neill (zakladatel Summerhillu – pozn. SU).

Další kongresy se uskutečnily v letech 1923, 1925, 1927, 1929, 1932 a byly přerušeny druhou světovou válkou roku 1936.

Zde můžete shlédnout dokumentární film nazvaný Révolution école 1918-1939 (bohužel pouze ve francouzštině, ale plný úžasných historických snímků), který byl nedávno odvysílán ve Francii.

Přečtěte si také

  • Moudrost Pipi Dlouhé punčochyMoudrost Pipi Dlouhé punčochy Možná ji taky máte doma a kdysi jste ji četli a třeba i měli rádi. Jedna z klasických knížek pro děti. Kolik moudrosti je v ní ale obsaženo a proč jsem ji jako dítě (spolu […]
  • Jana Nováčková: Kdo má řídit vzdělávání dětí?Jana Nováčková: Kdo má řídit vzdělávání dětí? Jana Nováčková, známá psycholožka a spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován, píše pro Svobodu učení v reakci na článek Svobodnější školy: Odluka vzdělávání od […]