• Ale co když budou jen…?

    Možná to není tak, že škola je taková, jaká je, protože děti jsou neschopné. Možná, že děti se zdají být neschopné, protože vidíme jen to, co dělají ve školách, které jsou takové, jaké jsou. Ale co když budou marnit celé dny hraním videoher? Ale co když nevědí, co je pro...

  • Lidé jsou různí…

    Existují (mj.) lidé poddajní, přizpůsobiví, takoví, se kterými bývá většinou snadné se domluvit. Existují (mj.) lidé svérázní, neústupní a velmi svéhlaví, takoví, které jen tak na vařenou nudli neutáhnete. Se zástupci obou těchto typů mám, řekla bych, velmi blízký vztah. Jsou to mí dva starší synové. Pokud by chodili do klasické...

  • Škola bere mladým jejich „proč“

    Mnoho mladých lidí se dnes cítí ztraceně. Někteří nedokážou dát svému životu směr a nakonec uvíznou u rodičů. Jiní bezcílně střídají různá zaměstnání, které je nebaví a nenaplňují. Za všemi těmito potížemi stojí nedostatek sebeřízení. Mladí lidé se zmítají na vlnách života, protože nemají kormidlo, které by jim udávalo směr. A o ta kormidla je...

  • Učení není vzdělávání

    Učení se je celistvý zážitek mysli, těla a vlastního já ve vztahu ke světu. Když zvednete pomeranč, cítíte jeho strukturu a váhu v ruce. Cítíte vůni vydávanou jasně zbarvenou kůrou. Pokud máte hlad, oloupete si jej a rozdělíte, abyste si ho vychutnali kousek po kousku. Čerstvý pomeranč je plný fytonutrientů, vlákniny, minerálů a vitamínů, které podporují...

  • Seznamte se se školou bez tříd, učeben a osnov

    „Přichází nám kolem sedmdesáti dotazů týdně z celého světa od lidí, kteří se chtějí přijít podívat na to, co tady děláme.“ říká Rob Houben, manažer školy Agora v Roermondu v Nizozemí, jehož funkce se podobá klasickému řediteli. „Většinu z nich odmítnu, nemám na to prostě čas!“ Je jasné, že takový zájem je důkazem nekonvenčního...

  • Sudbury student

    Kdo mě zná tak ví, kde to teď jsem. Mám za sebou přijímací pohovor a v září tu strávím týden jako visiting student. Za 250 USD, pade na den. Tolik v průměru vyjde den na podle mě nejlepší škole na světě. Mimsy Sadowski mi doporučila, ať tu nestuduji za 10000$ za rok. Slevy...

  • Kompetence rodičů rozhodovat o vzdělávání svých dětí

    Jakmile je nám 18, jsme dle zákona kompetentní k tomu, abychom – šli k volbám – pili alkohol – řídili auto – si mohli legálně koupit cigarety – se dívali na filmy pro dospělé – uzavírali různorodé smlouvy – uzavírali manželství – začali podnikat nebo nastoupili do zaměstnání – činili nespočet dalších...

  • Volná hra je esencí sebeřízení

    Volná hra je esencí sebeřízení. Ono těch esencí je samozřejmě víc a důležité jsou všechny a jedna musí podporovat druhou, aby to všechno fungovalo… ale ráda bych vyzdvihla důležitost právě volné hry, protože mám pocit, že je často podceňovaná. Kdo se zajímá o sebeřízení, tak ví, že je potřeba respekt, důvěra, podnětné prostředí,...

  • Report from the worldschooling / unschooling retreat in Svobodum

    New and old friends, play, inspiration, talks and workshops. Busy days with room for relaxation. Little adventures and luck in the misfortune. Community, recognition, initiative and new opportunities. This is the worldschooling retreat 2019 in the Czech Republic. Welcome to our story about it.    Short about the retreat and...

  • Finské školství aneb „Finský vzdělávací zázrak“ očima finského učitele

    Finský systém školství je vzorem k nápodobě mnoha „odborníkům“ na vzdělávání v ČR. Proslýchá se o něm, že je jeden z nejlepších. Mezi aktéry finského vzdělávacího systému údajně panuje důvěra. Té má být dosahováno především celospolečenským konsenzem v tom, že vzdělávání je prioritou, je proto třeba vysokých investic do veřejného školství a zároveň usilovat o rovnost (vysoké)...