• Uzdravená lidskost

    Jeho oči říkaly, co chtělo křičet jeho srdce: „Tak jsem hotov s tímto nesmyslem!“ Podíval se na mě, když jsem si znovu pročítala zadání jeho domácího úkolu. Snažila jsem se působit povzbudivě a znít pozitivně, přestože jsem přesně věděla, jak se cítí, ale namísto soucitu jsem spřádala síť z frází: „Pojďme do toho!...

  • Mozek je stroj na učení (a zapomínání) … co to znamená pro Sebeřízené vzdělávání?

    Lidé se často obávají, že neúčastní-li se vzdělávání v konvenčních školách, nebudou si toho tolik pamatovat. Výzkum však ukazuje, že si pamatujeme jen nepatrné množství z toho, co se ve škole vyučuje. Výzkum také ukazuje, že si lépe pamatujeme, když se učíme z vlastního zájmu. Ti, kteří zvažují cestu sebeřízeného vzdělávání ve světě...

  • Vstříc škole zítřka

    Rozhovor Christopha Schuhmanna, zakladatele Školy života v Hamburku s Jesperem Juulem. Christoph Schuhmann: Když děti přijdou do školy, říká se jim, že mají dělat to nebo tamto, navzdory tomu, že je právě možná zajímá něco úplně jiného. Je to však školní rozvrh, co stanovuje předmět výuky. Proto se zde nabízí otázka,...

  • Škola v defenzívě

    Neměli bychom už déle brát za normální skutečnost, že současná škola ničí integritu tak mnoha lidí. Školy se z tohoto hlediska na rozdíl od rodičů nacházejí v defenzivě, protože stále mají tendenci shazovat vinu na „náročné“ žáky a jejich rodiče. Rodičům se vytýká, že zaprvé špatně vychovávají své děti, a zadruhé, že jsou nadměrně kritičtí...

  • Rozhovor s Elin Morgan

    Kolik let je tvému dítěti a jak dlouho praktikujete worldschooling? Jak jste začali? Mému synovi bude brzy 14 let. Vždy jsme byli unschooleři, nikdy nechodil do školy. Vyrazili jsme na cesty a stali se worldschoolery, když mu bylo 8 let. Opustili jsme New York, kde jsme tehdy žili, a odvezla jsem nás a dvě...

  • Nechme děti učit jen to, co samy chtějí

    ÚVOD Většině z vás se patrně po přečtení tohoto nadpisu naježí chlupy na těle. „Cože? Nechat ty spratky bez pevné autority? Bez hranic? Blbost! Návrat na stromy.“ Cítím proto nejprve nutnost vysvětlit stručně pointu a vyloučit chybnou interpretaci. Opravdu si nemyslím a netvrdím, že dítě nepotřebuje vedení. Ano, potřebuje naší pomoc. Některý dítě více...

  • Zoë

    Včera jsem měl narozeniny. Moje Zoë, které bude příští měsíc šest let, mi řekla: „Tati, ty jsi starý, viď? Umřeš dřív než já, viď? Já budu plakat, až umřeš.“ Já jsem jí řekl: „Možná s tím umíráním počkám, abych viděl, jak se vdáváš.“ Ona mi na to odpověděla: „Tak to nebudu...

  • Až se mě budete ptát, proč už nechodím na vysokou…

    “Co tu děláš?”, “Ty nejsi na Erasmu ve Francii?”, ptali se mě překvapeně mí “spolužáci” na PedF. Moje odpověď je ještě více zarazila. “Ne, ale jsem tu jen omylem.”, odvětila jsem s úsměvem. Rozhodla jsem se říct sbohem dalším rokům stráveným na Pedagogické fakultě UK v Praze. Rodina, blízcí, kamarádi… se ptají...

  • Počet sebevražd mezi mladistvými narůstá. Jak mohou rodiče svým dětem pomoci?

    Dva žáci druhého stupně, kteří se nikdy dřív nepotkali, ale oba bojovali s depresí, se setkali ve stejné skupině na dark chatu („temný“ chat, chatovací skupina, ve které mohou uživatelé anonymně sdílet zprávy, pozn. překl.). Když jeden z nich napsal, že se chystá zabít, tak si žačka jejich konverzaci zkopírovala. Pak se...

  • Sedni. Přines. Vychovávat děti jako psy?

    Také více či méně dáváte povely živým tvorům kolem sebe? Ano, jak zvířatům, tak lidem. Manželce, manželovi, mamce, dědovi, dětem, zvířatům – těm takzvaně „hospodářským“ i domácím mazlíčkům. Ano, pochopitelně. Asi si lze těžko představit, že byste X-krát denně nepoužili povel, resp. příkaz. Tento způsob komunikace, který využíváme v „civilizované“ společnosti, je natolik...