Australanka Kim Houssenloge popisuje, proč zvolila pro svého syna Lewiho unschooling a proč to bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké kdy udělala. Všechno to začalo, když jsem poprvé měla svůj sladký, milovaný uzlíček štěstí. Tři týdny před jeho narozením jsem učila na státní základní škole. Měla jsem svoji práci ráda a myslela jsem...
Vzdělávání pohledem svobodného oka (vzdělávání z pohledu unschoolingu)
15ti letý Kevin Snavley, který byl celý svůj život „odškolen“, v tomto vynikajícím článku popisuje, co to pro něj znamená a jak prožil jeden rok na střední škole, kam se dobrovolně rozhodl jít. Celý svůj život jsem byl „odškolený“. Jediná věc, která může být vzdáleně považována za školu, byla školka, a samozřejmě, to...
Sudbury: unschooling školy
Zastánce Sudbury škol Bruce L. Smith, který má s nimi dlouholeté zkušenosti, popisuje podobnosti unschoolingu s tímto typem škol. Po několika letech učení ve státní škole v Columbii, ve státě Missouri, Bruce L. Smith odešel a našel své pravé poslání jako zastánce modelu vzdělávání podle školy Sudbury Valley. Bruce založil a nebo pracoval v Sudbury školách...
Rozhovor s Johnem Holtem (1980)
Existuje mnoho společností bez škol, ale žádná bez domovů John Holt byl v době, kdy napsal knihy „Proč děti neprospívají“, jež je dostupná i v češtině [1] a také “Jak se děti učí”, které se následně staly bestsellery, učitelem matematiky. Nakonec s učitelskou profesí skončil, stal se řečníkem, podporoval vzdělávací reformu a pokračoval v psaní dalších...
Rozhovor s Danou-Sofií Šlancarovou o unschoolingu
Rozhovor Kateřiny Jonášové s Danou-Sofií Šlancarovou pro článek o unschoolingu pro časopis Respekt (článek vyšel v Respektu č. 37/2011). Co je pro vás unschooling? Unschooling je pro mne synonymem svobody – svobodné tvorby a svobodného přijímání a zpracovávání informací. Zároveň je pro mě spojen s velkou efektivitou učení a s citlivostí k dítěti a k jeho potřebám i vývojovým fázím. Vždycky říkám dospělým:...
Jak veřejné vzdělávání mrzačí naše děti a proč
Klasický článek od dlouholetého učitele, který si během své kariéry uvědomil, že s tradičními školami není něco v pořádku. Po odchodu ze školství se stal jeho známým kritikem a zastáncem svobodného vzdělávání. Třicet let jsem učil v některých z nejhorších škol na Manhattanu a v některých z nejlepších, a během této doby jsem se stal expertem v nudě. Nuda byla v mém...
Jak být dobrým unschoolerem
Předmluva Sandry Dodd: Pam Sorooshian napsala něco naprosto úžasného. Neuvedla pro to název. Já jsem to nazvala „Jak být dobrým unschoolerem“, ale mohlo by to být „Jak být dobrým rodičem“ nebo „Jak být dobrým člověkem.“ Jedná se o shrnutí nejlepších vědomostí unschoolingu za posledních několik let. Pomůže to zlepšovat rodinné životy...
Je reálná reforma vzdělávání možná? Pokud ano, jak?
Reforma vzdělávání musí nastat vně povinného školního systému. Od úsvitu institucionalizované školní docházky zde vždy byli reformátoři, kteří chtěli změnit způsob, kterým školství funguje. Tito reformátoři se dají z velké části rozdělit na směry, které bychom mohli nazvat liberálně-konzervativní a progresivisticky-tradiční kontinuum. Na jednom konci jsou ti, kteří si myslí, že děti...
Sedm hříchů našeho systému nuceného vzdělávání
Nucené vzdělávání narušuje dětské schopnosti vzdělávat se. V předchozí eseji jsem učinil krok, o němž musím přiznat, že byl pro mě nepříjemný. Několikrát jsem řekl: „Škola je vězení.“ Bylo to pro mě nepříjemné, neboť škola je součástí mého života a života téměř všech mých známých. Stejně jako většina lidí, které znám, jsem...
„Proč studenti nemají rádi školu“ No, proč asi…
Děti nemají rádi školu, protože milují svobodu. Nedávno mi někdo doporučil jednu knihu. Byla to kniha z roku 2009 určená učitelům druhého stupně na základních školách, nazvaná Proč nemají studenti rádi školu? Napsal ji kognitivní vědec Daniel T. Willingham a obdržela nadšené recenze od nespočtu lidí ze školního systému. Vyhledejte si název...