• Jak bychom měli regulovat domácí vzdělávání? „My“ nijak.

    Nutkání ovládat myšlenky a chování ostatních lidí, zejména když zpochybňují široce rozšířená přesvědčení a zvyky, je jedním z nejhanebnějších rysů lidské povahy. Socrates byl odsouzen k smrti za to, že vybočoval z řady, tomu stejnému jen o vlas unikl Galileo. Jsou to extrémní případy, ale až příliš často se setkáváme s mnohem běžnějšími škodlivými pokusy ovládat lidi...

  • Zavření škol kvůli koronaviru: vzdělávací příležitost

    Vzdělání je mnohem více, než to, co je učeno ve škole. Využijte toho. Pandemie nikdy není dobrá věc. Je to hrozná věc. Ale možná z ní může vzejít něco dobrého. Cokoli, co přeruší naše zvyklosti, nás může vést k tomu, abychom zkoušeli jiné možnosti. Možnosti, které nás z dlouhodobého pohledu mohou posunout. V tomto...

  • Patří koncept lidských práv do rukou států?

    Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy?   Začlenění myšlenky lidských práv do mezinárodního práva by mohlo být jedním z významných morálních úspěchů historie lidí. [1] Zdá se, že...

  • Epidemie koronaviru by mohla vést k masovému domácímu vzdělávání

    Jak uvedl v rozhovoru pro New York Times Kevin Carey z organizace New America think tank (americká instituce zaměřující se na výzkum veřejné politiky, včetně národní bezpečnosti, technologie, vzdělávání a dalších oblastí, pozn. překl.), epidemie koronaviru by mohla vést k „rozsáhlému neplánovanému experimentu s masovým domácím vzděláváním“. Po celém světě se stupňuje strach z epidemie koronaviru...

  • Boj se středoškolským vzděláním

    Na gymnázium jsem nastoupila v tom nejzranitelnějším věku svého života a po osmi dlouhých letech necítím, že by se na tom něco změnilo. Čas studia byl naplněn mnoha okamžiky, přesto jsem schopna reflektovat pouze poslední čtyři roky, které mne v mnohém změnily, v mnohém utvrdily a měly na mne největší vliv. Když se zamyslím nad mým...

  • Děti při svých hrách dodržují zlatá pravidla férovosti

    Férovost je předpokladem hry a hra učí děti férovosti. Příspěvek vyšel v reakci na článek Marca Bekoffa s názvem „Psi při svých hrách dodržují zlatá pravidla férovosti“. Jsem dlouhodobým obdivovatelem Marca Bekoffa a jeho výzkumu hry mezi psovitými šelmami (vlky, kojoty, psy a jinými). Proto mne velmi potěšil jeho nedávný článek na blogu Psychology Today nazvaný...

  • Unschoolovaný Asheville: Jak vypadá den v životě nejtroufalejšího homeschoolingového hnutí

    Typický ZigZag den může zahrnovat rybaření, výrobu ptačí budky, rozebírání televize, zahrabávání se do písku, provádění pokusů s balónky, karetní hry či závody s magnety, i kočičí taneční párty. Angela Wilhelm/Asheville Citizen Times   Jednoho pochmurného pondělního rána si na úpatí kopce v zahradě za domem skupina dětí vyjednávala svá vlastní pravidla hry na ukořistění...

  • S hraničním dítětem na hranici systému

    Mám úžasného syna. Velmi mi otevřel oči, jen co se narodil. S ním totiž nic není takové, jak by mělo být. Tedy v měřítkách všech různých tabulek, percentilů a škatulek. A že jich ale je! Netvrdím, že jsou zcela špatné, pokud ovšem slouží lidem a lidství. V naší společnosti však ale stojí vysoko nad námi i nad...

  • Jak Billie Eilish vrazila klín do dobře promazaného soukolí pop music

    Eilishina hudba nepasuje do hudebních škatulek. Možná proto, že to po ní rodiče nikdy nechtěli. Sedmnáctiletá domškolačka Billie Eilish právě vrazila klín do soukolí popu. Co by mohlo být lepším důkazem, než když váš úspěch člen Nirvany přirovná k úspěchu své kapely ve vrcholných letech. Právě tohle udělal Dave Grohl, bývalý bubeník...

  • Něco víc o tom, že vnitřně řízené vzdělávání není cesta do pekel…

    8. února vyšel na Aktualne.cz článek paní Hronové s provokativním názvem Zrušme povinnou školní docházku, je to vězení, žádá projekt Svoboda učení Začnu pozitivně: je báječné, že paní redaktorka přibližuje téma, o němž většina lidí zatím ani neslyšela, totiž, že kromě modelu tradičního vzdělávání, kde všechno řídí dospělí, existuje i model vzdělávání, které si...