• Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl druhý

    Co vede rodiny k unschoolingu? Proč se 232 rodin rozhodlo věřit přirozeným instinktům svých dětí v oblasti vzdělávání? Toto je druhý díl výsledků studie na téma unschoolingu, kterou jsem uskutečnil na podzim roku 2011. V prvním díle jsem popsal použitou metodu výzkumu, poskytl demografické informace o rodinách, které odpověděly na dotazník a shrnul jejich odpovědi...

  • Volání o pomoc – i naše právní bitva o domácí vzdělávání v Nizozemsku

    Boj o možnost domácího vzdělávání v Nizozemsku, který se týká i nás! V tuto chvíli navazujeme kontakt s autorem a vymýšlíme následné formy podpory a pomoci. Pokud totiž tato rodina uspěje se svým bojem u Evropského soudu, bude to důležitý precedens i pro české domškoláky, kteří také fungují v režimu legislativně přesně specifikované výjimky, a ty, kteří by rádi byli...

  • Výsledky studie o výhodách unschoolingu – díl první

    Jaké výhody unschoolingu vidí lidé, kteří se tímto způsobem vzdělávají? Před pěti měsíci, v září 2011, jsem zveřejnil článek o unschoolingu a požádal jsem rodiny, které mají s unschoolingem zkušenosti, aby se zúčastnily mého průzkumu. Dotazník byl k dispozici na stránkách Pata Farenga s názvem Výuka bez školy a stránkách Jane Hunt s názvem Projekt přirozené dítě. Žádal...

  • Šrouby se utahují

    8. 12. jsem se za Svobodu učení zúčastnila debaty s názvem “Akvárium aneb probíhá ve vzdělávání plíživá „kontrarevoluce“ a utahování šroubů?”. Mými spoludiskutujícími byli náměstek ministryně školství Stanislav Štech a ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí Jan Korda. Předmětem diskuze byly kromě povinného předškolního vzdělávání také jednotné přijímačky na střední školy a ročníkové výstupy. Po pravdě řečeno jsem si...

  • Proč na naší konferenci (a nejen tam) chybělo „něco víc z praxe v ČR“?

    Nejčastější připomínka. A zároveň asi jedna z nejzásadnějších věcí, která měla explicitně na konferenci Svobodné vzdělávání 2015 zaznít a nezazněla. Tak tedy: Žádná praxe, postavená na skutečných základech svobodného přístupu ke vzdělávání u nás NENÍ. Protože povinnost školní docházky je sama o sobě nezpochybnitelným indikátorem zhmotněné nesvobody. Na takovém základě se pokoušet budovat cokoli bude...

  • Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká, zazní na konferenci Svobodné vzdělávání 2015

    Jak to vypadá, když mají děti skutečnou svobodu v učení? První mezinárodní konference o svobodném vzdělávání v ČR, kterou pořádá iniciativa SvobodaUčení.cz, představí principy svobodného přístupu ke vzdělávání a fungující modely demokratického školství i autoregulovaného učení v zahraničí. „I přes veškeré reformní a modernizační snahy zůstává současný vzdělávací systém poplatný počátkům průmyslové éry. Na řadě míst ale...

  • Jak radit a pomáhat dětem, abychom my (ani ony) nezešíleli

    Návod, jak dětem opravdu pomáhat a neobtěžovat je. Milujeme své děti. Chceme je chránit. Chceme pro ně jen to nejlepší. Nechceme, aby opakovaly naše chyby. Jsme na téhle zemi déle než ony a máme více zkušeností než ony. A tak jim nabízíme radu a pomoc, o kterou nežádaly a kterou nechtějí. A ony ji odmítají a nebo ignorují....

  • Jak využít paměťové techniky při učení?

    Každý z nás se během svého života setkal s mnoha informacemi, které jsme si chtěli zapamatovat, ale které nám nechtěly lézt do hlavy. Pokud si něco nejsme schopni zapamatovat, jde to samozřejmě vyřešit tak, že si informaci budeme opakovat pořád dokola, až ji dostaneme do hlavy nebo si ji můžeme zapamatovat pomocí...

  • Nevyžádané rady: Já je nenávidím, vy je nenávidíte a vaše děti taky

    Proč nemáme rádi nevyžádané rady od našich blízkých? „Dobře se bav!“ říká matka svojí dospívající dceři. A její reakce: „Mami, prosím, mohla už bys mi přestat rozkazovat, co mám dělat?“ Dokážu se vcítit do obou protagonistek tohoto starého vtipu. Někdy jsme tak zahlceni nevyžádanými radami, že i to nejnevinější přání hezkého dne...

  • Zákeřná laskavost

    Vyprávění o tom, kterak nucené školství ke vzdělávání lidi nepřivede, ani když mu navlečeme patery nový sluníčkový šaty. Škola hrou. Taky jsem to na svý děti zkoušela. A pořád ještě zkouším. Bohužel. A viděla to taky miliónkrát zkoušet jiný. Jenže: Dokud je tahle hra povinná, je to kravina. A kdyby povinná nebyla, nebylo by...