• Odmítám život převádět do názvů školních předmětů

    Umíš matiku? Co máš z dějepisu? Jak ti jde prvouka? A co občanská výchova? Baví tě tělocvik? Co děláte v pracovní výchově? Nejraději bych své dceři poradila, aby na podobné otázky ironicky odpovídala: “Co to je prvouka?” (to možná skutečně netuší, s takovým názvem předmětu se pravděpodobně ještě nesetkala), ale znáte to, nechci jí...

  • Neobyčejný příběh obyčejného kluka

    Narodil se mámě a tátovi, kteří byli docela mladí. Oba měli za sebou své osobní zkušenosti, některé dost nepříjemné, které se sice staly v dětství, ale hluboko v nich stále přetrvávaly. Někdo by řekl, že se jim zase nic tak zlého nestalo, vlastně takové „banality“, které prožívá každý druhý člověk – přísná až...

  • Pedagogika je mrtvá, ať žije učitel!

    Byla jednou jedna věda. Jenže to nebyla žádná věda. Byla to pavěda. Říkala si pedagogika. A byla společenská. Kdyby se bývala byla soustředila na neutrální popis toho, jakže nám to vlastně přirozeně fungují ty naše edukační mechanismy a kladla důraz na vědeckou deskripci, analýzu a explanaci problémů edukační reality, bývala by mohla býti užitečnou....

  • Proč je škola povinná?

    Škola nemá nic společného se svobodou. Zaprvé, existují státní zákony, které nařizují, že buď budete chodit do školy, nebo se naučíte přesně to, co byste se naučili ve škole. Taková forma vzdělávání není volbou: je vynucená zákonem. Ale chození do školy je vynucené také kulturně. To řekl i rakouský filozof a římskokatolický...

  • Tak nám zkontrolovali domškoláky

    Jak někteří z vás vědí, během období pololetního přezkušování dětí zapsaných k individuálnímu vzdělávání na 1. stupni dle § 41 Školského zákona proběhlo ve všech základních školách, které nějaké “domškoláky” evidují (je jich 212), šetření ČŠI (České školní inspekce). Konkrétně šlo o tematickou inspekci mající za cíl “posoudit podmínky, průběh a výsledky individuálního vzdělávání na 1. stupni...

  • Fórum rodičů: Výzva poslancům k odmítnutí novely školského zákona

    Publikujeme výzvu poslancům k odmítnutí novely školského zákona, kterou zpracovalo Fórum rodičů: V poslanecké sněmovně je aktuálně projednávána novela školského zákona. Dosavadní projednávání zatím nasvědčuje tomu, že novela může být ve svých hlavních záměrech většinou poslanců schválena. Významná část rodičů a neziskového sektoru odmítá tuto novelu jako celek. Její dopady změní výrazně české...

  • Dnes byl odhlasován nový Školský zákon

    Dnes byl odhlasován nový Školský zákon. Nebo byl odhlasován další krok k totalitnímu vedení našeho školství, ale to zatím není slyšet. Domškoláci se totiž řádně plácají po ramenou a děkují si za úsilí vložené do uzákonění možnosti učit doma děti i na druhém stupni. Ač patřím mezi rodiče, kteří domácí školu leta praktikují a navíc...

  • Jak je to v ČR s těmi “svobodnými” školami

    (Nejen) v diskuzích na Facebooku poslední dobou vládne trochu zmatek. Slovy “škola”, “svoboda” a “svobodná škola” se tam hází jak pingpongovými míčky. A je čím dál tím víc evidentní, že “svobodu” si představujeme každý trochu jinak. Při nesčetných diskuzích ve Svobodě učení jsme došli k názoru, že se všichni nacházíme na jakési pomyslné úsečce....

  • Bulimická metoda vzdělávání

    „Jeden z mých kolegů učitelů tomu říká “bulimická metoda vzdělávání.” Asi víte, co myslím. Nacpeme jim do chřtánu mraky faktů, pak je všechny u zkoušky vyzvrací a nikoho to intelektuálně neobohatí.” – Stuart Firestein Když vykrmujete husu, tak se samozřejmě brání. Její obezita je dobrá pro gurmána žeroucího její mrtvolu, nikoliv pro ni....

  • Summerhill jako laboratoř svobodné společnosti II.: Morální hodnoty nevznikají kázáním, ale žitím

    Svobodná společnost je pro mnohé utopie. Existuje ovšem malá škola jménem Summerhill, kde děti vyrůstají ve svobodě a respektu. A právě tahle oáza svobody nám může pomoci ukázat, jak by fungovala svobodná společnost v praxi. V minulém článku jsem rozebíral, jak si svobodní lidé utváří vztah k autoritám. Dnes se podíváme, jak vznikají v člověku...