22. prosince 2016 vešel ve Francii v platnost zákon, který zakazuje jakékoliv násilí na dětech, ať už psychické nebo fyzické. Násilí je definováno jako ponižující nebo degradující jednání, jehož cílem je způsobit bolest nebo nepohodlí za účelem změny nebo zastavení „nežádoucího“ nebo „nesprávného“ chování. Co to znamená v praxi? Znamená to, že děti mají...
Od malého občánka k poslušnému občanovi
Povinná školní docházka je jedno z těch témat, jež jsou prezentována (zejména ve škole, ale i téměř všude jinde) velmi jednostranně: Je vyzdvihováno, v čem bylo její zavedení prospěšné, ale prakticky nikdo nemluví o jejích negativech; člověk, kterého to příliš nezajímá, by mohl dokonce usoudit, že žádná neexistují. Osobně toto téma nepovažuji za zdaleka...
Adultismus I: skrytý jed otravující naše vztahy s dětmi
Jako rodiče (současní nebo budoucí), se snažíme chápat fyzické a emocionální potřeby dětí. Hledáme informace o kojení a jeho významu pro optimální zdraví dětí. Vybíráme potraviny, kterými děti krmíme, a hračky, které jim kupujeme. Pročítáme výzkumy o vývoji dětí, takže jsme schopni jim poskytnout vhodné zážitky pro jejich vývojou etapu. Přemýšlíme o našem vlastním dětství a představujeme si,...
Kdo je kdo ve Svobodě učení – Jiří Košárek
Vše začalo ke konci roku 2009 na přednáškách dobrovolného předmětu o hospodářských dějinách Spojených států, který jsem absolvoval v předposledním ročníku na Vysoké škole ekonomické v Praze. Do té doby jsem byl běžný student s lehce nadprůměrným prospěchem, kterého většina vyučovaných předmětů spíše nebaví a nezajímá. Byl jsem tam jen za účelem získání titulu, který...
Kdo je kdo ve Svobodě učení – Urza
Vždy jsem se zajímal o svět kolem sebe a snažil se mu porozumět; nejvíce mě fascinovali lidé, jejich vztahy a společenství těmito vztahy utvářená. Má zvídavost se měnila v posedlost věděním, zjišťováním, hledáním souvislostí a abstrakcí; již od útlého věku jsem se zamýšlel nad tím, jak by asi mělo vypadat dobré lidské společenství, jak by...
Kdo je kdo ve Svobodě učení – Anna Třešňáková
Už jako malá jsem si potřebovala dělat věci po svém. Cítit svobodu pohybu i myšlení. Jsem intuitivní a emotivní introvert, kterému prostě klasické školství nikdy nemohlo vyhovovat. Za školou jsem byla poprvé už někdy ve třetí třídě. Tenkrát jsem tomu pnutí být hodně jen sama se sebou nerozuměla, ale ta potřeba se rovnala...
Výchova k válce
Víte, že každé dítě je povinno stát se občanem, který bude zajišťovat obranu státu? I to vaše? A že je samozřejmě potřeba ho na to připravit? „K vlajce hleď!“ Poté, co byla po revoluci branná výchova zrušena, se nám dnes s ještě větší parádou vrací. Stala se opět součástí povinného vzdělávání. Na přípravě metodických materiálů,...
Kdo je kdo ve Svobodě učení – Zdeňka Šíp Staňková
SvobodaUčení.cz je nezisková organizace fungující už od roku 2012. Za tu dobu se v roli aktivních členů vystřídaly desítky dobrovolníků. V současnosti je nás, těch “nejaktivnějších”, pět. Postupně se vám představíme v krátkých článcích, z nichž bude patrná naše motivace a touha měnit svět (nejen) vzdělávání na svobodnější místo. Zdeňka Šíp Staňková Můj syn (narozen 2002) byl...
Moudrost Pipi Dlouhé punčochy
Možná ji taky máte doma a kdysi jste ji četli a třeba i měli rádi. Jedna z klasických knížek pro děti. Kolik moudrosti je v ní ale obsaženo a proč jsem ji jako dítě (spolu s Ronjou, dcerou loupežníka) tolik milovala, jsem si já osobně uvědomila až v dospělosti. Autorka knihy, Astrid Lindgrenová (1907 – 2002), neměla úplně jednoduchý...
Vaše dítě je vědec
Zahrajeme si hru? Zkuste zavřít oči a představit si, že právě děláte něco, co vás FAKT baví. Možná to je nějaký sport, možná výtvarná aktivita, možná je to četba, hra, zkoumání něčeho… Zkuste si představit, jak se při tom cítíte. Jste do něčeho zabraní tak, že nevnímáte ubíhající čas; je to něco,...