• Adultismus II: Jak se odnaučit adultismus

    V první části tohoto článku jsem představila myšlenku, že dominantní systém rodičovství v naší kultuře je založen na adultismu. Adultismus je definován jako: „… všechno chování a postoje, které vyplývají z předpokladu, že dospělí jsou lepší než mladí lidé a mají právo působit na mladé lidi v mnoha ohledech bez jejich souhlasu.“ (1) Také jsem...

  • Unschoolingoví negramoti

    Jedním z nejčastějších argumentů proti unschoolingu bývá, že se děti bez škol nenaučí číst a psát; k osvojení těchto dovedností je dle kritiků zapotřebí vnucené autority a donucení k této činnosti, protože jinak by se prý děti jen flákaly a ze škol by proudily davy negramotů. A proč by tomu tak mělo být? Inu, v „normální škole“ se...

  • Ruka na plotně

    Zapalte vařič. Položte ruku na rozpálenou plotnu. A držte ji tam. Pálí? Hodně? Už křičíte? Co teď? Voláte o pomoc? Snažíte se vymyslet, jak tu situaci, která je vám ale fakt hodně nepříjemná, vyřešit. Takže zvažujete možnosti: Budu křičet tak dlouho, dokud někdo nepřijde a nezachrání mě. Vydržím to. Asi se nedá nic...

  • Porucha pozornosti ve škole? Při sebeřízeném učení nikoliv!

    Zaváhala jsem před těžkými skleněnými dveřmi v synově škole. Již jsem do nich radostně mnohokrát vstoupila. Byla jsem zdejší dobrovolník, členka rodičovského sdružení, vtipkovala s ředitelem a učiteli, dokonce jsem jim pomohla odstartovat každoroční celoškolní tradici zvanou „Umělecký den“. Ale teď jsem bojovala s nutkáním popadnout ho hned v první třídě a nikdy se nevrátit. Přišla...

  • Pojďte si zahrát hru

    Na minutu zavřete oči a zapomeňte všechno, co víte o škole. Představte si dům s nápisem škola, kde jsou auly a v těch aulách zajímaví, scestovalí, sečtělí a moudří lidé v rolích moderátorů. Můžete sem přijít diskutovat. V každé aule jiné téma. Bát se, nebo nebát migrace. Přerozdělovat, či nepřerozdělovat peníze bohatých. Platit dětem za četbu knih a dovést je...

  • Jaký dopad na život má vzdělávání na svobodné škole

    Na březnovém mezinárodním setkání mi jeden skeptický tatínek položil velmi přímočarý dotaz. Vysvětlil mi, že poté, co si četl o absolventech školy Sudbury Valley, byl přesvědčen, že tento typ vzdělávání dětem neublíží na budoucí akademické cestě ani v kariéře. Ale když v tomto ohledu není mezi svobodnou/demokratickou a klasickou školou žádný rozdíl, proč bychom...

  • “Veselé” historky ze školky

    Jdem si tak s Luckou po ulici a proti nám kráčí paní s asi tříletým chlapečkem. Když nás míjejí, zaslechneme útržek jejich hovoru. Kluk s nadšením: “…a paní učitelka mě dneska pustila na záchod!” Dcera na mě udiveně koukne a protočí oči. A já si radši nedomýšlím kontext toho chlapečkova výroku. Nesoudím a nehodnotím. S Lu jsme to probraly a obě...

  • Žádné osnovy, žádné testy a žádné známky?

    Po čtyřech měsících práce na Sudbury škole, jsem stále ohromen tím, jak rozdílný přístup ke vzdělávání Sudbury školy po celém světě oproti klasickým mají a mrzí mě, že o tom ví tak málo lidí. V tomto příspěvku bych rád v krátkosti shrnul, jak se liší filosofie Sudbury škol od těch tradičních. Když máte na mysli...

  • Studie ukazují spojitost mezi dlouhým pobytem dětí v pečovatelské instituci a problémy s chováním

    Nejrozsáhlejší studie zabývající se péčí o dítě zkoumala, jaký vliv mají odlišnosti ve výchově na dětský vývoj. Studie byla podporována Národním institutem dětského zdraví a lidského vývoje (NICHD). Bylo zjištěno, že čím více hodin dítě stráví v institucionální péči, tím vyšší je pravděpodobnost, že bude mít problémy s chováním a tím vážnější ty problémy budou. Do...

  • Proč škola brání socializaci?

    Kdybych získala korunu pokaždé, když někdo prohlásí, že děti potřebují do školy, aby se socializovaly, už dávno bych povýšila náš dosavadní (a v tomto kraji momentálně časově omezený) unschooling na daleko zajímavější worldschooling a ještě by mi zbylo dost prostředků na vybudování svobodné demokratické školy v každém krajském městě. Na rovinu. Dnes to bude...