• Všichni lidé mají právo na sex

    Toto právo zaručuje Listina základních práv a svobod, součást ústavního pořádku ČR, článek 33 (1). Aby se tohoto práva dostalo všem, ukládá Sexuální zákon každému člověku povinnost sex provozovat a poskytovat na zákonem přesně daných místech, za přesně daných podmínek, po přesně stanovenou dobu a pouze se zákonem určenými lidmi.  Neučiní-li tak dobrovolně, bude k sexu donucen. Bude-li...

  • Státem řízené vzdělávání ničí všechny – děti i dospělé

    Dva roky jsem pracovala jako učitelka ve státní školce. Když jsem si uvědomila, co tenhle systém dělá s dětmi, rozesmutnilo mě to. Když jsem si uvědomila, co dělá se mnou, vyděsilo mě to. 28 dětí, 1 učitelka. Když neudržíte jakous takous disciplínu, skončíte v blázinci, nebo se děti, zhusta navyklé z domova na...

  • Žiju s dětmi život tak, jak si přejeme my sami, ne podle vzdělávacích či jiných programů určených někým jiným

    Je fajn, že se teď víc mluví o domácím vzdělávání, ale podle mě stojí za to hledat informace i o jiných způsobech učení založených na jiném paradigmatu – tedy na vnitřním řízení každého člověka a dobrovolnosti.  Myslím, že současná situace může být příležitostí k tomu, abychom si mohli uvědomit, kolik – a jaké často nesmysly a zbytečnosti...

  • „Kdy zase budeme moct do školy?“ Téměř 300 milionů dětí zameškává školní docházku

    Dle vyjádření OSN nemá rychlost a míra narušení vzdělávání epidemií koronaviru v celosvětovém měřítku obdoby. (originální článek vyšel 4. 3. 2020, pozn. překl.) Epidemie koronaviru zasáhla po celém světě hluboko do našich každodenních životů; rozsáhlým zavíráním všech škol v Itálii, pozastavením výuky v hlavním městě Indie a hrozbou uzavření škol ve Spojených Státech, což ještě zintenzivnilo míru rozvratu...

  • Způsobuje pandemie nárůst či pokles dětské úzkosti?

    Jak to vaše děti doma zvládají? Nacházíme se uprostřed hrozné pandemie. Jistěže všichni máme důvod k úzkosti, ale nyní se chci zaměřit na to, jaké to má dopady na děti. Je dobře známým faktem, že úroveň úzkosti mezi školními dětmi dosahuje v posledních letech rekordních hladin. Vskutku, dle některých odhadů dokonce až...

  • Nesprávné používání slov

    Mnoho z nás „odškolněných“ používá nepřesná slova, když se bavíme o sebeřízeném vzdělávání. Jaká přesnější slova můžeme používat a proč je to tak důležité? A v jakých případech musíme přijít s vlastními termíny? Dříve jsem ke komunikaci přistupoval stylem „no, víš, co tim myslim“. Slova jsem používal stejně ledabyle, jako jsem konzumoval sendviče v krátké pauze na...

  • Svobodné vzdělávání? Nebo aspoň domácí… nechcete to zkusit?

    👦🏻 Můj nejstarší syn Daniel oslaví za pár dní osmnáctiny a příští rok bude maturovat. Byl velmi zvídavé a bystré batole. Ve třech letech četl, zahlcoval nás dotazy, na které jsme neznali odpověď, neustále jsme četli různé encyklopedie, hltal všechno nové. Ve škole ho pod tlakem povinností tahle energie postupně opouštěla. Když jsme...

  • Připojte se ke stému výročí Summerhillu

    Připojte se ke stému výročí Summerhillu prostřednictvím webových stránek: www.100yearsofsummerhill.co.uk Britská škola Summerhill, nejstarší dětská demokratická komunita na světě, oslaví v roce 2021 sto let praktikování výchovné a vzdělávací filozofie A.S.Neilla. Práce a literární dílo A. S. Neilla inspirovaly miliony lidí po celém světě k odlišnému pohledu na vzdělávání, učení a dětství. Ukázal, že pokud je...

  • Nie každý sa venuje domácemu vzdelávaniu

    Nie, všetci teraz nemajú domáce vzdelávanie! Ak zhorí obytný dom a jeho obyvatelia musia dočasne žiť v stanoch, tak nehovoríme, „Každý teraz kempuje!“ čo je v súčasnosti veľká zábava a populárna aktivita. So samotným slovom „homeschooling” sa pre spoločnosť spája už dosť problémov, aj bez zapletenia sa do krízového riešenia online vzdelávania v súčasnosti, ktorému mnohí...

  • Slib s velkým „S“

    Výhled z okénka školního autobusu byl mým prostorem ke snění. Ke snění o místě, kde bych nemusela nosit to, co mi bylo diktováno. Abych vypadala jako 300 dalších dětí v našich stejnokrojích. S logem označujícím, kam patříme, které ale vůbec nevyjadřovalo, kdo jsem. Modrý svetřík, bleděmodré tričko, šedá sukně a vlněné punčocháče. A jako tečka černé...