• Zkrocení Tygří matky

    …aby z našich dětí vyrostly „tygří“ děti Otázka: “Četla jsem rozhovor v CNN s Amy Chua, autorkou knihy Bojová hymna tygří matky. Chua hovořila o svém nadprůměrném rodičovství. Spousta lidí na ni nahlíží jako tyranku, jiní si myslí, že jí na dětech naopak víc záleží. Jsem z toho zmatená. Jsem tu proto, abych dala svým...

  • Tokenismus ve vzdělávání aneb falešná participace

    Nemám nic proti uvedeným logopedickým metodám v tomto článku (pokud s tím všichni zúčastnění souhlasí), jenom bych to vůbec nenazýval unschoolingovým přístupem. Spíš bych použil termín zákeřně laskavá metoda: jak přesvědčit dítě, aby svým „vlastním“ způsobem dospělo k cíli, který za něj definovala jiná osoba (v tomto případě logoped/ka): „zvolíme jako cíl vývoje...

  • Rozdíly mezi Sebeřízeným a progresivním vzděláváním

    Ne progresivní vzdělávání, ale Sebeřízené vzdělávání je budoucnost Jak pravidelní čtenáři tohoto blogu vědí, jsem zastáncem Sebeřízeného vzdělávání. Moje vlastní i jiné výzkumy mě přesvědčují, že Sebeřízené vzdělávání funguje, je nesmírně praktické a znamená pro každého mnohem méně problémů než nátlakový vzdělávací systém, který považujeme za normální. Sebeřízené vzdělávání (s velkým „S“) je...

  • Sebeřízené vzdělávání – unschooling a demokratické školy

    Vzdělávání je, široce definováno, kulturní přenos. Je to proces, nebo soubor procesů, kterými každá nová generace získává a buduje dovednosti, vědomosti, přesvědčení, hodnoty a tradici kultury, do níž se rodí. Vzdělávání bylo vždy, kromě současnosti, odpovědností těch, kteří byli vzděláváni. Děti přicházejí do světa biologicky připravené vzdělávat se prostřednictvím pozorování kultury kolem...

  • Pět let s pomačkaným papírem „maturita“

    Pět let, kdy jsem opustila střední školství typu „musíš tam chodit a poslouchat, protože bez maturity dnes nic nenaděláš“ a nastoupila do vysokého školství „dělám jen to, co mě baví, a navíc dobrovolně“. Je pravda, že jsem trochu osobou svého temperamentu. Nezvládnu dlouho sedět na jednom místě. Zato mě ale neuvěřitelně baví objevovat...

  • Workshop se zakladateli izraelské demokratické školy

    Kompletní čtyřhodinový záznam workshopu se zakladateli izraelské demokratické školy s účastí Petera Graye, který se konal 16.4.2016 v Paralelní polis. Více o celé akci zde.

  • Diagnóza: učitelka

    Pohádka nepohádka o dvou holčičkách, z nichž jedna přesně věděla, čím chce být, až bude velká. Učitelkou (ty vole) na základní škole, samozřejmě. P.S. Podoba se skutečnými událostmi a postavami není vůbec čistě náhodná. Žila byla jedna malá, trochu ustrašená a asi proto taky hodně poslušná, holčička. A ta se už v mateřské školce rozhodla pro...

  • Kdo je větší zvíře?

    Byli jsme na výletě. Není důležité kde, byl to jistý přírodní zábavný park (nejen) pro děti, kam jezdíme moc rádi. Co je důležité je to, že byla půlka června a park byl plný dětí nejrůznějšího věku, které měly jedno společné – byly tam na školních výletech. A protože jich tam bylo...

  • Mám na to?

    Keď som zistila, že veľa rodičov doma vzdelávaných detí, sú vysokoškolákmi alebo dokonca samotnými učiteľmi, celkom mi zamrzol úsmev na perách! Som aj ja schopná a kompetentná viesť svoje dieťa rovnako ako vzdelaní rodičia? Nebude tým moje dieťa trpieť, že nemám vysokoškolský titul alebo že nie som dostatočne vzdelaná? Asi nikoho...

  • Mám doma vzteklého vzpurného fracka. A není to moje dítě.

    “Svobodná výchova a sebeřízené vzdělávání dělá z dětí sobecké parchanty! Vyrostou z nich egoističtí nepřizpůsobiví zmetci, kteří budou myslet jen sami na sebe. Nenaučí se poslouchat autority a být solidární! Jak to pak bude v naší společnosti vypadat, když bude každý myslet jen sám na sebe! Nebudou schopni se v dospělosti zařadit do společnosti, nebudou mít...