Deti zvádzajú ku klamaniu a rodičov vystavujú tlaku: Armin Himmelrath nenechá na domácich úlohách ani suchej nitky. Pán Himmelrath, čo vás vlastne na domácich úlohách tak rozčuľuje? Vnášajú do rodín nepokoj, nútia deti klamať a nemáme z nich žiadny pedagogický osoh. Sám mám tri deti a táto téma nás sprevádza odkedy išlo prvé dieťa do...
Jinak se nevdáš!
Dnes mě v knihkupectví osvítila další analogie ohledně toho sebeřízeného vzdělávání, která může působit, jako že vychází jen z ženské zkušenosti, ale nakonec ten mužský prvek tomu dodá třešničku na dortu. Posuďte sami: Pokud se dívka před válkou, dejme tomu v roce 1939, chtěla vdávat, bylo nezpochybnitelnou pravdou, že je nutné, aby ovládala:...
Podle vědců NASA se rodíme jako kreativní géniové a školský systém z nás dělá hlupáky
Doktor George Land vypustil bombu, když publikum na TEDx Tucson informoval o šokujícím výsledku testu kreativity, původně vytvořeném pro NASA a později využitém k testování školních dětí. NASA kontaktovala doktory George Landa a Beth Jarmanovou pro vytvoření vysoce specializovaného testu, který by poskytl prostředky k efektivnímu měření kreativního potenciálu raketových vědců a inženýrů. Test se ukázal...
Rozhovor s absolventem Sudbury School: Colin Thrapp se vyučil u světových kuchařů
Čím jste se zabýval po ukončení školy? Už během posledního roku studia na škole jsem jeden den v týdnu pracoval v kavárně Outdated Cafe ve městě Kingston. Začal jsem jako pomocná síla v kuchyni – krájel zeleninu a tak. Po ukončení školy jsem v Outdated nastoupil na plný úvazek. Šest měsíců jsem myl nádobí a pak pracoval jako...
Budoucnost vzdělávání: Co nahradí základní, střední a vysoké školy?
Sebeřízené objevování; hledání kariéry; a pak… Problém pomalu vyplouvá na povrch. Čím dál více lidí si uvědomuje obrovské plýtvání penězi, tragickou ztrátu času mladých lidí, kruté břímě stresu a úzkosti způsobené naším nátlakovým vzdělávacím systémem. Děti přicházejí na svět biologicky uzpůsobené se vzdělávat. Jejich zvědavost, hravost, družnost a svéhlavost jsou stvořeny přirozeným výběrem...
Proč není dobrý nápad nutit děti do čtení
Nemyslím si, že by děti měly dostávat za úkol číst konkrétní knihy. Také si nemyslím, že by mělo být dětem určováno, jak dlouho nebo kdy mají číst. Nemyslím si, že by čtení mělo být povinné. Některé z největších námitek, které na toto téma slýchám, jsou od lidí, kteří se díky úkolům v hodinách...
Unschooling – jak dostat partnera a rodinu na svou stranu
Jedna z nejčastějších věcí, které slýchám při rozhovorech se zájemci o unschooling, jsou starosti, že jejich rodina, obvykle partner a rodiče, mají strach unschooling vyzkoušet. To působí bolest všem zúčastněným. Pokud zvažujete unschooling, věříte tomu, že nejlepší cestou pro vaše dítě je život plný sebeřízeného učení. Líbí se vám představa, že jim umožníte volnější...
Kdybychom učili chůzi ve škole…
Nedávno jsem na Twitteru četl skvělý a zároveň smutný příspěvek o tom, co by se stalo, kdybychom učili chůzi ve škole: „Kdyby děti chodily do školy od šesti měsíců a jejich učitelé je učili chůzi, během pouhé jedné generace by lidé začali věřit tomu, že bez školy se nikdo nemůže naučit chodit.“ Možná...
Jana Nováčková: Kdo má řídit vzdělávání dětí?
Jana Nováčková, známá psycholožka a spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován, píše pro Svobodu učení v reakci na článek Svobodnější školy: Odluka vzdělávání od politiky. Můj pohled vychází z toho, jaká všechna poškození způsobuje současný systém vzdělávání dětem, a tím samozřejmě společnosti. Kdysi jsem také věřila na zavádění různých inovací. Teď jsem ale dospěla k názoru, že...
Svobodnější školy: Odluka vzdělávání od politiky
Asi není třeba zdůrazňovat propast, která vzniká mezi světem ve školách a světem mimo ně. Technologie, služby a zaměstnání se mění enormním tempem každý rok. Školy zůstávají v podstatě stejné už desetiletí či století – nepočítáme-li, že černé tabule a bílé křídy nahradily bílé tabule a černé fixy. Většina vzdělávacích systémů ve světě je dnes zpolitizovaná...