• Co se děti musí naučit, aby uspěly v roce 2050

    Kreativita bude nejzásadnější dovedností tohoto století Lidstvo čelí velkým změnám a mnoho zažitých pravd, platných po staletí, přestává platit. Jak připravit sebe a své děti na svět plný nepředvídatelných změn a nejistoty? Z dnes narozených se stanou třicátníci kolem roku 2050. Mohou se dožít i roku 2100 a ve dvaadvacátém století stále žít aktivní život. Co bychom...

  • Dělat z práva povinnost je nesmyslné

    Před nějakou dobou mi přišla žádost o rozhovor pro online verzi jednoho docela známého časopisu. Interview proběhlo, vše se připravilo, ale na poslední chvíli šéfredaktor vydání rozhovoru zatrhl. Dodnes slečna novinářka neví proč, ale protože jí bylo líto, že rozhovor nemohl vyjít, přišla s nápadem, abych ho aspoň zveřejnila na svém blogu...

  • Rozhovor s Yvette Tulip Hlaváčovou – Nebyla jsem připravena na školu ani na sport. Nechtěla jsem soupeřit a prokazovat své hodnoty. Byla jsem nevinné dítě. Za proměnu vděčím svým dětem, unschoolingu a svému muži.

    Kdo jste? Lidská bytost. Yvetta, matka dvou synů a žena svého muže. Jaké bylo vaše dětství? Nejdříve krásné a pak náročné. Plné zkoušek, fyzického překonávání, samoty a neporozumění. Byly však i hezké chvíle s rodiči a kamarády, než začal sportovní boj mimo domov. O dětství jsem bohužel velmi brzy přišla. Nejprve kvůli přístupu k dětem ve školství, pak...

  • Trápíte se vy i děti na distanční výuce?

    A víte, že nemusíte?  Jde to i jinak.  Víte, že si můžete užívat společný čas bez on-line vyučování a nucení dětí k činnostem, které dělat nechtějí?  Domácí vzdělávání (ve školském zákoně zvané individuální) je sice de iure výjimečný způsob plnění povinné školní docházky, je ale možné najít kmenovou školu, která má školní vzdělávací...

  • Na unschoolingu se mi nejvíc líbí ne to, co se moje děti naučí, ale to, co se nenaučí

    Moje děti se velmi pravděpodobně nenaučí, že:  pravdu má ten, kdo má moc, život a učení jsou dvě různé věci, potřebují, aby je někdo známkoval, jejich hodnota závisí na očekávání někoho jiného a o tom, co si o nich kdo myslí,  učení je těžké, nudné, často nedává smysl a je potřeba se do něj nutit,...

  • Jak se teda učíte?

    Ta otázka se opakuje znovu a znovu, na každé besedě a kdykoli se mnou chce někdo mluvit o tom, „jak ten unschooling s Lu děláme”. Víkend jsme s Martinem a Astrid strávili na Hackers Congressu v Paralelní Polis, tedy mezi libertariány a anarchisty – lidmi, kteří prostě některé věci vidí fakt jinak než „běžní lidé”. Po roce či několika jsme...

  • (Sebeřízené) vzdělávání je politický akt

    Pohled na současné a rozmanité definice „svobody” v sebeřízeném vzdělávání, jejich historické kořeny a jejich souvislost s politickými ideologiemi. Na titulní stránce kalendáře Anarchist Free Space and Free Skool (AFS) v Torontu pro rok 1999 je uvedeno: Vzdělávání je politický akt. Prohlubováním našeho uvědomění si sebe sama i světa kolem nás, sdílením dovedností a vyměňováním zkušeností v rovnostářském...

  • Gangsteři: Nikdy se nebudu omlouvat za to, že jsem sám sebou

    Myšlenka „gangsterského věku“ je čistý Neill. Nikde jinde jsem na tuto teorii nenarazil, zjevně vychází z Neillova psychologického výkladu o vývoji dítěte. Dnes chci mluvit o gangsterském věku na úrovni základní školy v Summerhillu, protože je to zcela zásadní součástí školy. Zdá se mi, že bez pochopení gangsterského věku nemůžete pochopit filosofii školy. Lidé,...

  • Mohou děti vést samy sebe?

    Přílišné ovládání dětí ubližuje jejich sebevědomí a biorytmům. Vedení sebe sama (autoregulace) je člověku přirozené. V tak naprogramované a řízené společnosti, jako je ta naše, nás však stojí více úsilí napojit se na naše skutečné potřeby. V některých rodinách jsou autorita, přísnost, kontrola, přílišné stanovování hranic a norem na denním pořádku. V takovém prostředí je vedení...

  • Co nám virus ukázal o státním školství

    Současná krize nám, mimo všechny neblahé důsledky, ukázala i nesmírnou závislost populace na systému povinné školní docházky. Ve chvíli, kdy si organismus vytvoří příliš velkou závislost na nějaké substanci, byť sebevíc toxické a devastující, její nárazové odstranění pak velmi pravděpodobně způsobí kolaps celého organismu. V takové chvíli již není okamžitý návrat k přirozenému stavu...