• Proč se Sudbury školy nesnaží měnit svět

    Většina pedagogů vyznává jako jeden ze svých cílů touhu změnit svět. Tohle se prohlašovalo za cíl vychovatelů a vzdělavatelů po stovky nebo dokonce tisíce let a je to cíl, který prakticky definuje celé moderní vzdělávání. Samotná slova „změna světa“ jsou používána v prohlášeních o poslání škol na všech úrovních, ve všech kulturních či politických proudech a zejména...

  • Mrká komár?

    Zásadní otázky u nás přicházejí často hned po probuzení, když si všichni ještě hovíme v posteli.  Před pár lety (šestiletá) to bylo: „A mamí, mrká komár?“ Včera přišlo (po mém a partnerově lítání ve větrném tunelu): „A mamí, když parašutista padá, letí rychlejc než člověk v tom tunelu?“ A předevčírem (desetiletá): „A mamí, když kráva přežvykuje a má ty čtyři...

  • Vážíte si sami sebe?

    Jeden známý mi poslal úryvek komunikace mezi ním a jeho cca patnáctiletou kamarádkou, v němž se podivovala nad tím, jak její spolužáci nerespektují učitele a neváží si jich. On jí na to odpovídal něco ve smyslu, zda má byt ten respekt a úcta automatická a ptal se proč. A já si uvědomila jednu věc. Fascinuje...

  • Mami, jak daleko je měsíc?

    První měsíc v systému zvaném škola je za námi. Po tom, co ustaly otázky typu: ,,Kdy už půjde do školy?“, začaly přicházet otázky: ,,Jaký máte režim?“,,Co už umíte?“. Většina lidí asi vidí pod domácí školou dopoledne strávené nad sešity, trénink psaní, čtení atd. My to máme jinak! V první řadě považujeme za...

  • Vina a trest

    Existuje více důvodů, proč se můžeme rozhodnout neudělat něco špatného, i kdyby nám to mělo přinést nějaký benefit. Rád bych se zde zabýval dvěma motivacemi. Tou první je strach z následků takového činu; to může být typicky nějaký trest (v nejrůznějších podobách). Tou druhou je touha být sám se sebou spokojen, cítit se...

  • Povinné školství jako prostředek kolonizace a kulturní genocidy původních obyvatel

    Po celém světě dodnes žije v internátních školách stovky tisíc domorodých dětí. Společenství původních etnik si po celé Kanadě připomínají 30. září jako tzv. Orange Shirt Day („Den oranžových košil“). Během tohoto dne Kanaďané vzpomínají na tisíce domorodých dětí, které zemřely v internátních školách, a uvažují o mezigeneračním traumatu souvisejícím s tímto systémem. Podobné systémy povinného školství s ničivými...

  • Summerhill v odpovědích tamního učitele

    Shodou okolností jsem měl před pár týdny možnost mluvit s novináři iDNES o mé práci učitele na anglické škole Summerhill. Rozhovor to byl poměrně dobře postavený a čtenáři se měli možnost dozvědět o základních principech demokratických škol. Téma komplikované, které v dnešní době rezonuje. Bohužel nejen z diskuze pod článkem a na Facebooku, ale i z mých občasných debat s přáteli a kolegy...

  • S klesající svobodou dětí klesá i jejich kreativita

    Nový průzkum naznačuje, že kreativita školáků klesá. Jestli je něco, v čem Američané mezinárodně vynikají, pak je to kreativita. Americká vynalézavost je obdivována všude. USA nejsou nejbohatší zemí (alespoň ne podle procenta chudoby ve společnosti), ani nejzdravější (od toho jsou daleko), ani země, jejíž děti dosahují nejlepších výsledků v testech (navzdory úmyslům...

  • Nadvláda neurotypiků ve vzdělávání

    Strukturované učení mi nikdy moc nešlo. Vyloučili mě z mateřské školy, protože jsem příliš často utíkal, a taky se mi nějak zvláštně podařilo odpadnout ze studia čtyř vysokých škol. Neprošel jsem žádnými testy, ale tak nějak jsem si o sobě začal myslet, že jsem nějakým způsobem “neuro-atypický”. „Neurotypický“ je termín užívaný zejména v komunitě...

  • Deschooling: v procesu odškolnění. Všichni jsme imigranti.

    Pohled na deschooling (odškolnění) očima dospělého unschoolera, který nikdy nebyl v klasické škole. Termín „deschooling“ (odškolnění) vytvořil Ivan Illich ve své knize z roku 1971 „Deschooling Society“, v níž argumentoval pro zrušení masového vzdělávání. Vzhledem k tomu, že se toho nikdy nedočkal, a i dnes se zdá jeho sen nepravděpodobným, termín „deschooling“ změnil trochu význam. Je...