• Jak se má zacházet se ženami (snažím se pochopit adultismus)

    Nedávno jsme se se známým bavili o adultismu: “rasismu” vůči dětem, protože jsou děti a ne dospělí.   Říkala jsem, že to pro mě opravdu není moc přehledné, protože děti prostě NEJSOU dospělé, jsou to děti!   Nijak daleko jsme v debatě nedošli. Nechala jsem si to nicméně probublávat hlavou, a nyní mě osvítilo...

  • Matematika a videohry (je to jako lezení po zábradlí)

    Mámo, víš jak se římským číslem napíše nula? — Já: No to nevím, to jde? — Jo, je to N! Mámo, ta kaše má 6.5 bodů z deseti, takže jenom 65 procent! — Já: WTF? No dobře 🙂 Mámo, normálně gooooogle je číslo co má 100 nul! Protože v Googlu je všechno!...

  • Pre dobro všetkých…

    Jedného dňa sa ľudia rozhodli, že všetky zvieratá, ktoré lovia iné zvieratá, sú nemorálne a zlé, a treba ich prevychovať na rastlinnú stravu. Začali vymýšľať rôzne metódy, ako dravce motivovať k rastlinnej strave, ako ich naučiť všetky zásady, aby im nechýbali žiadne živiny, učili ich poznávať jedlé rastliny a kde ich hľadať, a keď už...

  • Můj příběh a cesta – Petr

    Nedávno jsem začal sledovat FB profil Táty parťáka a pak i Svobodu učení, mám 5ti měsíčního syna a samozřejmě škola, na kterou ho přihlásím, už začíná být aktuální teď, zejména pokud bude muset být soukromá, protože to, co nabízí stát mi nevyhovuje a myslím, že nebude ani jemu. Základní školou jsem proplul bez problémů,...

  • Učení / Sex

    Základy unschoolingu Mnoho z nás má problém vysvětlit koncept unschoolingu, celoživotního učení nebo sebeřízeného vzdělávání těm, kteří s těmito pojmy nejsou obeznámeni. Abychom unschoolerům pomohli při prezentaci jejich pohledu na věc široké veřejnosti, vypracovali jsme následující dvoudílný pracovní list. ČÁST 1 Abyste pochopili, jak se unschooleři dívají na vzdělávání, jednoduše vezměte tyto běžné...

  • Co vlastně učí svobodné školy?

    Ve svobodných školách fungujících podle vzoru slavné školy Sudbury Valley se toho děti učí daleko více, než by se na první pohled zdálo. Sedíme v hlavní společenské místnosti naší školy a pokoušíme se na papír dostat ty nejdůležitější lekce, které nám vzdělávání v Sudbury školách dává, když najednou si uvědomíme, že nás od...

  • Pěstní klín v ruce, internet v hlavě

    Digitální technologie a internet představují základní stavební kameny dnešní společnosti a stále více pronikají do našich osobních i profesních životů. Jejich přítomnost v konečném důsledku ovlivňuje nebo i přímo mění vzorce našeho chování, způsoby komunikace i učení. Jako ilustrační příklad se často uvádí skutečnost, že dnešní děti,tzv. digitální domorodci, kteří se do technologicky bohatého prostředí již...

  • Nechte všichni všechny na pokoji

    Intelektuální snobismus Myslím si o sobě, že jsem inteligentní člověk. A jako inteligentní člověk dělám inteligentní věci a potkávám se s inteligentními lidmi, se kterými řešíme inteligentní témata a nosíme intelektuální oblečení a jíme intelektuální jídlo  Ale teď vážně – opravdu mám kolem sebe hodně inteligentních lidí, co se zajímají o spoustu věcí. Mám kolem sebe ekonomy, doktory,...

  • Zdá se jim o školách a ty sny nejsou nikdy hezké

    Sny o školách jsou běžné u dospělých osob jakéhokoli věku. V obecných průzkumech snů zaujímá ocitnutí se ve škole místo mezi pěti nejčastějšími sny, a to dokonce i u dospělých, kteří už nechodili do škol desítky let (například Mathes et al., 2014). V těchto studiích testovaní jednoduše zatrhli na seznamu obsahy svých snů. Tyto studie nám neříkají...

  • Proč se Sudbury školy nesnaží měnit svět

    Většina pedagogů vyznává jako jeden ze svých cílů touhu změnit svět. Tohle se prohlašovalo za cíl vychovatelů a vzdělavatelů po stovky nebo dokonce tisíce let a je to cíl, který prakticky definuje celé moderní vzdělávání. Samotná slova „změna světa“ jsou používána v prohlášeních o poslání škol na všech úrovních, ve všech kulturních či politických proudech a zejména...