Nedávno jsme se se známým bavili o adultismu: “rasismu” vůči dětem, protože jsou děti a ne dospělí. Říkala jsem, že to pro mě opravdu není moc přehledné, protože děti prostě NEJSOU dospělé, jsou to děti! Nijak daleko jsme v debatě nedošli. Nechala jsem si to nicméně probublávat hlavou, a nyní mě osvítilo...
Matematika a videohry (je to jako lezení po zábradlí)
Mámo, víš jak se římským číslem napíše nula? — Já: No to nevím, to jde? — Jo, je to N! Mámo, ta kaše má 6.5 bodů z deseti, takže jenom 65 procent! — Já: WTF? No dobře 🙂 Mámo, normálně gooooogle je číslo co má 100 nul! Protože v Googlu je všechno!...
Pre dobro všetkých…
Jedného dňa sa ľudia rozhodli, že všetky zvieratá, ktoré lovia iné zvieratá, sú nemorálne a zlé, a treba ich prevychovať na rastlinnú stravu. Začali vymýšľať rôzne metódy, ako dravce motivovať k rastlinnej strave, ako ich naučiť všetky zásady, aby im nechýbali žiadne živiny, učili ich poznávať jedlé rastliny a kde ich hľadať, a keď už...
Můj příběh a cesta – Petr
Nedávno jsem začal sledovat FB profil Táty parťáka a pak i Svobodu učení, mám 5ti měsíčního syna a samozřejmě škola, na kterou ho přihlásím, už začíná být aktuální teď, zejména pokud bude muset být soukromá, protože to, co nabízí stát mi nevyhovuje a myslím, že nebude ani jemu. Základní školou jsem proplul bez problémů,...
Učení / Sex
Základy unschoolingu Mnoho z nás má problém vysvětlit koncept unschoolingu, celoživotního učení nebo sebeřízeného vzdělávání těm, kteří s těmito pojmy nejsou obeznámeni. Abychom unschoolerům pomohli při prezentaci jejich pohledu na věc široké veřejnosti, vypracovali jsme následující dvoudílný pracovní list. ČÁST 1 Abyste pochopili, jak se unschooleři dívají na vzdělávání, jednoduše vezměte tyto běžné...
Co vlastně učí svobodné školy?
Ve svobodných školách fungujících podle vzoru slavné školy Sudbury Valley se toho děti učí daleko více, než by se na první pohled zdálo. Sedíme v hlavní společenské místnosti naší školy a pokoušíme se na papír dostat ty nejdůležitější lekce, které nám vzdělávání v Sudbury školách dává, když najednou si uvědomíme, že nás od...
Pěstní klín v ruce, internet v hlavě
Digitální technologie a internet představují základní stavební kameny dnešní společnosti a stále více pronikají do našich osobních i profesních životů. Jejich přítomnost v konečném důsledku ovlivňuje nebo i přímo mění vzorce našeho chování, způsoby komunikace i učení. Jako ilustrační příklad se často uvádí skutečnost, že dnešní děti,tzv. digitální domorodci, kteří se do technologicky bohatého prostředí již...
Nechte všichni všechny na pokoji
Intelektuální snobismus Myslím si o sobě, že jsem inteligentní člověk. A jako inteligentní člověk dělám inteligentní věci a potkávám se s inteligentními lidmi, se kterými řešíme inteligentní témata a nosíme intelektuální oblečení a jíme intelektuální jídlo Ale teď vážně – opravdu mám kolem sebe hodně inteligentních lidí, co se zajímají o spoustu věcí. Mám kolem sebe ekonomy, doktory,...
Zdá se jim o školách a ty sny nejsou nikdy hezké
Sny o školách jsou běžné u dospělých osob jakéhokoli věku. V obecných průzkumech snů zaujímá ocitnutí se ve škole místo mezi pěti nejčastějšími sny, a to dokonce i u dospělých, kteří už nechodili do škol desítky let (například Mathes et al., 2014). V těchto studiích testovaní jednoduše zatrhli na seznamu obsahy svých snů. Tyto studie nám neříkají...
Proč se Sudbury školy nesnaží měnit svět
Většina pedagogů vyznává jako jeden ze svých cílů touhu změnit svět. Tohle se prohlašovalo za cíl vychovatelů a vzdělavatelů po stovky nebo dokonce tisíce let a je to cíl, který prakticky definuje celé moderní vzdělávání. Samotná slova „změna světa“ jsou používána v prohlášeních o poslání škol na všech úrovních, ve všech kulturních či politických proudech a zejména...