• Školy útočí na mladé lidi vymezující se proti autoritám

    V tomto výňatku z knihy “Resisting Illegitimate Authority” (Jak se vzepřít nelegitimní autoritě – pozn. SU) zkoumá její autor Bruce E. Levine způsoby, kterými konvenční vzdělávání trestá projevy proti autoritě a vede děti ke konformitě. “Role škol jakožto institucí je – z velké části – učit lidi poslušnosti a konformitě, což z nich dělá lehce...

  • Výroční zpráva České školní inspekce

    Česká školní inspekce vydala Výroční zprávu, kde je spousta zajímavých informací. Některé – zejména ty, které se týkají předškolního a základního vzdělávání – jsem pro vás vypíchla. Mateřské školy: málo alternativ, prakticky nulový vliv povinné předškolní docházky a ředitelé před důchodem Hned na začátku zprávy mě zaujala informace, že v ČR existují okresy,...

  • Co se stane, když do školy posíláme příliš malé děti? Harvardská studie ukazuje rizika

    Narůstá počet dětí s diagnózou ADHD proto, že začínají chodit do školy dříve? Každý rodič ví, jak velké změny v rozvoji a samostatnosti malého dítěte přináší pouhý rok. Zatímco roční dítko stěží chodí, dvouleté už vám klidně uteče. Čtyřletý prcek se nezastaví, stále něco vymýšlí a nepřestává se ptát proč, zatímco v pěti letech už zvládne...

  • Nebezpečí návratu do školy

    Počet návštěv na dětských psychiatrických klinikách přes léto klesne a stoupá během školního roku. Představte si zaměstnání, ve kterém je vaše práce každý den do nejmenšího detailu řízena šéfem. Máte přesně určeno, co dělat, jak to udělat a kdy to udělat. Musíte zůstat na svém místě, dokud váš šéf neřekne, že se...

  • Úbytek her a vzestup psychických poruch u dětí

    Děti trpí úzkostí a depresí více než kdykoliv předtím. Proč? Míra deprese a úzkosti mezi mladými lidmi v Americe kontinuálně stoupá posledních 50-70 let. (O situaci v ČR např. zde – pozn. SU.) V dnešní době splňuje kritéria pro diagnózu klinicky významné deprese a/nebo úzkostné poruchy pět až osmkrát více středoškoláků než před půlstoletím. Zvýšený výskyt...

  • Sebevraždy dětí a teenagerů a školní kalendář

    Návštěvy psychiatrických pohotovostí a sebevraždy mládeže prudce stoupají se školním rokem. Střelba ve školách nás zpravidla velice znepokojuje, a také by měla. Každá taková událost je národní tragédií. Měli bychom se stydět za to, že neděláme nic pro kontrolou zbraní, alespoň tak, jako v podstatě každá jiná rozvinutá země. Ale tyto tragédie mají...

  • Původ vášnivého zájmu

    Říká se: „Následuj svou vášeň,“ ale odkud ta vášeň vlastně vychází? Téměř každý, kdo má projev na nějaké akci pro čerstvé absolventy, na ně vždy naléhá, aby následovali svou vášeň. To zní téměř krutě. Školy, v kterých jsem tyto projevy slyšel, se zdají být schválně nastaveny tak, aby jakémukoliv rozvoji vášně zabránily....

  • Lidská povaha výuky III: Kdy je vyučování aktem agrese?

    Nucené učení je vždy aktem agrese. Výuka je slovo, které má kolem sebe něco jako svatozář. Máme tendenci brát výuku jako altruismus. A pak přijde tohle: “Naučím tě lekci, kterou nikdy nezapomeneš, ty malej #@s#*&!” Není tomu tak dávno, co bylo učení dětí víceméně synonymem pro bití dětí V našich dějinách...

  • Předčasná akademická příprava brzdí intelektuální rozvoj

    Akademické dovednosti se nejlépe učí, když se je člověk učit chce a potřebuje je. Ve svém posledním příspěvku jsem shrnul výzkum, který naznačuje, že rané akademické vzdělávání vede k dlouhodobému poškození. Nyní se v tomto příspěvku budu více věnovat tomu, jakým způsobem k tomu může dojít. Je užitečné rozlišovat mezi akademickými dovednostmi a intelektuálními dovednostmi...

  • Vánoční příběh

    Vánoce pomalu klepou na dveře a mně se vybavuje jedna událost, která se právě o Vánocích udála. Od té doby uběhlo sice víc než šedesát let, přesto si na ni pořád pamatuji. Jsou Vánoce. Svátky klidu a míru, svátky, během kterých víc než kdy jindy vzpomeneme na všechny své známé, přátele i na ty,...