Rodičovské taktiky zrcadlící násilí – článek pojednávající o běžných rodičovských taktikách, které odráží praktiky používané při domácím a sexuálním násilí. Pokud se při své práci setkáváte s traumaty a zneužíváním, může to často zapříčinit, že uvažujete o každodenním, zdánlivě normálním chování, které odpovídá zneužívání, ovládání a násilí. Někdy si takového chování všimnete na rodinném příslušníkovi nebo se stanete...
Ako škola spôsobuje utrpenie? Kirsten Olson spočítala niektoré spôsoby
Dovoľte mi predstaviť vám Dr. Kirsten Olson, vzdelávaciu pracovníčku, aktivistku, konzultantku a spisovateľku zaujímajúcu sa o deti, vzdelávanie a podmienky na školách. Okrem iného je prezidentkou správnej rady pre zduženie IDEA (Inštitút pre demokratické vzdelávanie v Amerike). Po prvý krát sme sa stretli pred pár týždňami keď som dychtivo prečítal jej najnovšiu knihu Zranený školou:...
SvobodUm: Self-Directed Learning and Community Centre in the Czech Republic
Reputable magazine PEN Journal published an article by Michal Kandler about our project SvobodUm. Zdroj: https://www.personalisededucationnow.org.uk/2018/12/14/latest-journal-28-in-printing-available-early-new-year/
Proč dětem nezakazuju technologie
A proč jim nezakazuju ani vůbec nic jiného. Nezakazuju ani neomezuju dětem technologie, určité typy jídla či pití, sprostá slova, prostě nic. Místo toho: S nimi mluvím o svých pocitech. Nejen o strachu či obavách, které na mě mohou dotírat (a taky že dotírají) ohledně vlivu všeho výše zmíněného na naše životy. Ráda přijímám pozvání,...
Přestaňte vnucovat dětem, že jedinou možností je vysokoškolské vzdělání
Příliš mnoho mladých lidí je přesvědčováno, že jedinou cestou k úspěchu je vysokoškolské vzdělání, jak píše David McGrath. Ve skutečnosti ale může získat dobře placené zaměstnání i vyučený automechanik. Neměl jsem tušení, že je tu nějaký problém. Studenti v mé třídě angličtiny pracovali v počítačové laboratoři, kde byla každá stanice oddělena přepážkou poskytující žákům...
Reportáž z prvního SNĚMu Svobodomu
Historicky první SNĚM Svobodomu se konal v neděli 13. ledna 2019. Sjelo se několik desítek lidí. Příznivci Svobody učení, lidé aktuálně žijící ve Svobodomu i ti, kdo chtějí koncept Svobodomu spoluutvářet v budoucnu. Účelem SNĚMu byla iniciace tradice setkávání komunity Svobodomu a jejích příznivců. Obsahem rozhovorů byla rekapitulace minulosti Svobodomu, aktuální dění i nástin konceptu Svobodomu....
Dítě neví, co chce…
Dítě ještě neví, co chce… Proto by mělo do školy, protože tam se to naučí. A pokud tam náhodou nezjistí, co chce a kým je, alespoň bude mít papír na to, co má v životě dělat. Opravdu dítě neví, co chce, nebo to jen dospělí neumí vidět? Až můj syn mě přesvědčil o tom,...
Vzdělávací mýtus
Asi většina z nás chápe, že povinná školní docházka je něco nesmírně nutnýho, bez čeho se nelze obejít, něco, co dělá svět lepším a díky čemuž jsme tam kde jsme. Toto paradigma máme natolik v sobě zakotvený, že je velmi těžký ho racionálně zhodnotit a prakticky nemožný ho odmítnout, neboť hrozí, že to zboří...
Je mi (konečně) osmnáct, opustil jsem český školský systém a napsal o tom knihu
Mému rozhodnutí odejít z klasické státní střední školy předcházelo velmi dlouhé období, kdy jsem si myslel, že je se mnou něco špatně. Že si jen něco vymýšlím, vždyť „sem chodí v mém věku přece všichni“. Věřil jsem, že neřídit se svými pocity je správné, protože opak by znamenal mé selhání. Nedosáhl bych...
Školy útočí na mladé lidi vymezující se proti autoritám
V tomto výňatku z knihy “Resisting Illegitimate Authority” (Jak se vzepřít nelegitimní autoritě – pozn. SU) zkoumá její autor Bruce E. Levine způsoby, kterými konvenční vzdělávání trestá projevy proti autoritě a vede děti ke konformitě. “Role škol jakožto institucí je – z velké části – učit lidi poslušnosti a konformitě, což z nich dělá lehce...