• Názor: ke vzdělání nepotřebujeme školy ani univerzity

    The Big Issue (nezávislá nezisková organizace, která se věnuje podpoře a vytváření pracovních příležitostí pro bezdomovce, diskriminované a znevýhodněné lidi, pozn. SU) se zabývá minulostí, současností a budoucností vzdělávání ve Velké Británii a publikuje zamyšlení Helen E. Lees, odbornice na alternativní přístupy ve vzdělávání, která říká, že se musíme naučit oddělovat koncept vzdělávání od...

  • Zvídavci od přírody

    Žádné osnovy, žádné známky, žádné akademické cíle. V malém výukovém centru v Germantownu si děti samy řídí své vzdělávání. Ať už jde o domeček pro křečka, vytvoření baterie z citrónu, učení se čtení a psaní nebo hraní Dračího doupěte, děti prostě následují svou zvědavost. Ale je to opravdové vzdělávání? Pro Petera Bergsona, spoluzakladatele „Přirozeného kreativního...

  • Co chcete od dětí?

    Co chtějí děti od dospělých? Abychom je měli rádi. Abychom je přijímali takové, jaké jsou. Abychom jim umožnili vyrůst v sebe sama. A abychom my byli sami sebou. Co chtějí dospělí od dětí? 1. Aby poslouchaly. 2. Aby byly hodné. 3. Aby byly úspěšné. 4. Aby se nevztekaly, když se nám to...

  • Pozdrav! Přece se to tak dělá.

    Jako malou mě rodiče vedli ke správnému společenskému chování. Nedílnou součástí společensky přizpůsobivého jedince je určitě pozdrav. Ale vnímali jste to tak, když jste byli malí? Chápali jste, co je pozdrav, nebo to pro vás byla jen naučená fráze, kterou jste pořád opakovali, aniž byste v ní viděli význam? Nebo podání...

  • Úcta ke všemu živému

    Musím se vám k něčemu přiznat. Vysvětlovat pořád dokola filosofii Sudbury Valley School pro mě po těch letech začíná být úmorné. Začínám mít dost všech těch neustálých donekonečna se opakujících a stále stejných otázek. Jen mě utvrzují v tom, že je těžké přimět lidi, aby změnili svůj pohled na svět, který se od doby,...

  • Inženýr unschooler

    …aneb jak může teenager unschooler začít s přípravou na vysokoškolské studium v oblasti vědy, techniky, strojírenství nebo matematiky. Jak to u unschoolerů chodí, když je z dítěte teenager a začíná přemýšlet o své kariéře? Mnoho lidí nemá problém, když si malé děti celý den jen hrají, ale co když už přichází čas začít přemýšlet o jejich budoucí...

  • Co chybí našemu školství z pohledu učitele?

    Naše dnešní školství řeší spoustu problémů, kterými je zahlcen celý internet, ulice, kluby matek, obchody, hospody a já nevím co ještě. Problém se známkováním, používáním mobilních telefonů, nedostatkem učitelů, inkluzí, nevychovanými dětmi, nadanými dětmi, dyslexiemi a já nevím čím ještě. Všichni vidí chybu někde jinde. Rodiče si stěžují na špatné učitele. Učitelé...

  • Co by tomu řekl David R. Hawkins

    Přiznám se, že hodně čtu. Přiznám se také, že hodně čtu knihy o duchovním rozvoji, mysticizmu, bdělé pozornosti, meditaci atd. Tyto knihy mi vnitřně pomáhají, obohacují mě a také inspirují v životě, ale i v mé učitelské práci. Ve spoustě věcí mi otevírají oči i srdce, umožňují se mi na problémy dívat z jiné (vnitřní) strany. Tyto...

  • Jak děláte ten unschooling v ČR?

    Unschooling a sebeřízené vzdělávání je v ČR nelegální. Proč, o tom se dočtete zde. Kdo prohlašuje, že unschooling “dělá” má tedy buď pro strach uděláno, neboť se přiznává k nezákonnému jednání, nebo tak nějak kličkuje systémem se svou vlastní verzí unschoolingu, případně mu není úplně jasné, co to ten unschooling vlastně je. I přes...

  • Další příklad toho, že čím méně jsou studenti vyučováni, tím více se naučí

    Mladiství delikventi udělali veliké akademické pokroky, když byli uvolněni ze školních lekcí. Jeden z nejvíce fascinujících experimentů ve vzdělávání se odehrál ve 20. a 30. letech minulého století a téměř nikdo o něm v dnešní době nemluví. V tehdejší době byly progresivní myšlenky o vzdělávání relativně populární. Dokonce i státní školy experimentovaly s myšlenkou, že méně vyučování a více příležitostí pro sebevzdělávání...