Zatím žádné komentáře

Konference Svobodné vzdělávání 2015

První mezinárodní konference o svobodném vzdělávání v ČR představila 13. listopadu 2015 před zraky téměř 300 lidí principy svobodného přístupu ke vzdělávání a fungující modely demokratického školství i autoregulovaného učení v zahraničí. Místem konání bylo beznadějně vyprodané kino Bio Oko s následnou after party v Paralelní Polis v Praze.

Téma bylo nahlédnuto jak v neurovědeckém, sociálním, ekonomickém a environmentálním kontextu, tak z hlediska práv dítěte. Nabídla impulzy k zamyšlení nad změnou paradigmatu.

Video

Všechny videa zde

Audio

 Foto
 

Řečníci

Michal Kandler
Představení projektu SvobodaUčení.cz

je sociální inovátor a psychonaut. Dvanáct let profesně působí v sociálních a vzdělávacích službách, neziskových organizacích a veřejném sektoru, kde se věnuje projektovému a dotačnímu managementu, strategickému plánování, médiím a hodnocení kvality sociálních služeb. Aktuálně ho baví rozvoj příležitostí, lidského potenciálu a vztahů, poradenství a lektorování. Ve Svobodě učení se věnuje facilitaci a strategii vzdělávací politiky. Se svojí ženou založil vlastní lesní školku. Jeho nejoblíbenější knihou je Jonathan Livingston Racek od R. D. Bacha.

PhDr. Jana Nováčková, CSc.
Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká (text)

je psycholožka s praxí v poradenské práci i v psychologickém výzkumu. Publikovala mnoho článků v odborném i populárním tisku, které přibližují veřejnosti myšlenky týkající se změny školy, např. seriál Mýty ve vzdělávání v Lidových novinách, který byl v roce 2001 vydán i knižně. Je spoluautorkou kurzu Respektovat a být respektován a stejnojmenné knihy (P. Kopřiva – J. Nováčková – D. Nevolová – T. Kopřivová, 2005), která patří k nejprodávanějším titulům o komunikaci. Od roku 1990 se věnuje lektorské a osvětové činnosti.

Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
Narušování dogmatu tradičního vzdělávání jako cesta k zásadní změně paradigmatu

působí jako historik školství a pedagog. Podporuje inovativní a alternativní procesy a směry v oblasti výchovy a vzdělávání v teorii i praxi. Je spoluzakladatelem a evaluátorem řady „svobodných“ a reformních škol doma i v zahraničí. Angažuje se v profesní i osobnostní přípravě učitelů. V současné době pracuje na Univerzitě Pardubice, kde ve spolupráci s domácími i zahraničními lékaři a psychiatry pomáhá rozvíjet v rámci resocializační pedagogiky a přípravy učitelů témata z oblasti neuropedagogiky.

PhD. Hubertus von Schoenebeck
Děti patří samy sobě. Nepatří ani rodičům, ani společnosti.

je předním představitelem antipedagogiky a hnutí za práva dětí. Působil řadu let jako učitel, jeho vědecká práce ho však později přivedla k postpedagogice. Základním pojmem jeho názoru je tzv. amikace, jejímž východiskem je přátelský a partnerský přístup k dítěti. V USA studoval Children’s Rights Movement, dlouhodobě pracuje v oblasti vzdělávání dospělých a rodin a publikuje o „životě mimo výchovu“. Zasadil se za autentické a nepedagogické vztahy mezi dospělými a dětmi na bázi partnerského setkávání rovnocenných osobností.

Henry Readhead
Summerhill School (text)

Henry Readhead je vnukem zakladatele Summerhill School A. S. Neilla. Narodil se v roce 1977 a v Summerhillu byl od svých tří až do šestnácti let. V roce 1999 se vrátil domů – do Summerhillu, aby podpořil svou rodinu v boji proti hrozbě uzavření školy vyvolaném Ofstedem (Office for Standards in Education – Úřad pro standardy ve vzdělávání). Od roku 2003 je Henry zpět v Summerhillu, kde vybudoval nahrávací studio a zároveň ve škole učí hudbu. V Summerhillu učí od roku 2003, a je také členem manažerského týmu školy společně se svou matkou Zoe a bratrem Willem. Jezdí po celém světě přednášet o A. S. Neillovi a škole Summerhill a velmi se zajímá o vzdělávání jako takové, ale zejména o sociální, emocionální a individuální rozvoj dětí.

Vladimír Dobeš
Svobodné vzdělávání v souvislostech

spoluzaložil demokratickou školu Donum Felix a společnost Koventina pro podporu změny ve vztazích v rodině, ve firmě a ve škole. Je členem evropské sítě škol Sudbury. Pracoval a pracuje jako knowmad – jako folkový zpěvák, ředitel neziskové organizace, expert OSN, starosta či lektor a učitel. Vystudoval fakultu strojního inženýrství na ČVUT v Praze, environmentální management na Amsterdamské univerzitě a kreativní pedagogiku na pražské DAMU. Dlouhodobě spolupracuje s Lundskou univerzitou ve Švédsku.

Daniel Franc
Proč svět nové práce potřebuje nově vzdělané lidi

Sociolog, personalista a ajťák, celý život se zabývá vzděláváním dospělých. V USA měl firmu na e-learning, zároveň působil dlouhodobě jako zážitkový pedagog nebo lektor sociálních dovedností manažerů a učil personalisty a učitele sladit se s generací mileniálů. Kdysi založil a aktuálně coby programový manažer globálního Googlu celosvětově rozvíjí rozsáhlé učící se komunity, které dokážou formou nezávislých a samoorganizovaných nadšeneckých skupin v určitých kontextech vzdělat lidi lépe než klasické vzdělávací instituce.

 

Leták

 

Tisková zpráva

Ohlasy

Tomáš Hajzler:

Když řeknu, že se včerejší konference „Svobodné vzdělávání“ od SvobodaUčení.cz povedla, bude to hrubě nepřesný. Pro mě to bylo mega: geniální poměr neformálnosti/formálnosti, skvělá dramaturgie, výborný řečníci (šílenejch věcí mi zas došlo), biooko miluju, skvělý účastníci, výborný jídlo, rozumná míra technickejch trablů, potkal jsem spoustu starejch kamarádů…

Velký dííík!

Karel Rýdl:

Konference byla úžasně vstřícná, skvělá nálada a pohoda. Tak by to mohlo být v každém vzdělávacím zařízení a vnitřní motivace stoupá. Moc se těším na další aktivity a moji podporu máte zajištěnou.

Jana Nováčková:

Také jsem si velmi užívala tu atmosféru. Viděla jsem tam dost známých lidí, ale současně tam bylo hodně mladých lidí, to je nadějné. Všem pořadatelům patří velký dík.

Hubertus von Schoenebeck:

Noch einmal herzlichen Dank für die Einladung zur Konferenz. Ich habe mich sehr gefreut, dabeizusein, es war ein wirklich schöner und inspirierender Nachmittag. Ich wünsche Ihnen alles Gute.

Lenka Jan:

Chtěla jsem vám moc poděkovat za včerejší konferenci.

Pracuji ve školce a systém našeho státního školství mi nevyhovuje, hledám jak to změnit a včera jsem se zase o kousek posunula. Jsem vděčná za to, že jsou lidé jako vy, kteří cítí potřebu ti změnit, kteří jsou už na cestě a pomáhají druhým se zorientovat. Je dobře, že se objevuje stále více rodičů, kteří nechtějí mít ze svých dětí ovce, se kterými se dá snadno manipulovat. Doufám, že i já najdu své uplatnění, zatím pracuji s dětmi netradičním způsobem, zápisy v třídní knize jsou opravdu jen pro inspektorku, naslouchám dětské duši a stále se učím, děti jsou ti nejlepší učitelé.

Přeji vám hodně síly a nápadů do další práce a budu ráda, za další semináře, konference…

Zuzana Hametová:

Díky moc za včerejší příjemný a inspirativní zážitek.

Michal Švec:

Konference se mi moc líbila, bylo to hodně inspirativní a cítím, že tudy vede cesta. Těší mě a děkuji, že jsem toho mohl být součástí.

Partneři

Děkujeme všem!

Přečtěte si také

  • II. setkání Svobody učení s Quincy RussellemII. setkání Svobody učení s Quincy Russellem Zveme tímto na další z řady setkání příznivců svobodného vzdělávání, tentokrát s hostem - Quincy Russellem. Setkání se uskuteční v Paralelní Polis ve druhém patře (Dělnická 43, Praha 7), v […]
  • Skryté lekce školy I.: Přizpůsobení se a poddajnost Otázka na kritické myšlení: Předpokládejme, že malá skupina lidí chce ovládat velkou skupinu lidí. Jak nebezpečné by bylo pro malou skupinu, kdyby neměla patřičné nástroje na ovládání […]
mm

SvobodaUčení.cz

Projekt SvobodaUčení.cz funguje od prvních měsíců roku 2012 a za svoji existenci prošel rozsáhlým vývojem. Z původní internetové stránky založené čistě na laickém nadšení se postupem času formuje iniciativa s velkými ambicemi. Naše snažení směřuje jednoznačným směrem: děti vyrůstající ve svobodném, přirozeném a respektujícím prostředí, které jim umožňuje využít veškerý jejich potenciál.