„A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu.
Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností.
Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná.
Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu.
Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek.
Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory.
Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet.
Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho,aby se učilo zpaměti.
Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní.
Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty.
A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.“
Autorem tohoto projevu je Adolph Ferrière (1879-1960), spoluzakladatel Ligue internationale pour l’Éducation Nouvelle (LIEN, Mezinárodní liga pro nové vzdělávání – pozn. SU). Učinil ho během prvního setkání kongresu pro nové vzdělávání v Calais roku 1921, který byl výsledkem mírového hnutí, jež vzniklo po první světové válce. Zdálo se, že jedinou a nejúčinnější možností, jak zajistit do budoucna mír ve světě, je u mladších generací rozvíjet respekt k jiným lidským bytostem vhodným vzděláním. Tímto způsobem mohou vzkvétat pocity lidské solidarity a bratrství, které jsou protipólem války a násilí.
[dropshadowbox align=“center“ effect=“lifted-both“ width=“300px“ height=““ background_color=“#ffffff“ border_width=“1″ border_color=“#dddddd“ ]Co je SvobodaUčení.cz? Čtěte zde.[/dropshadowbox]
Mezi spoluzakladateli figurují osobnosti jako John Dewey, Jean Piaget, Maria Montessori, Beatrice Ensor, Adolphe Ferrière, Elisabeth Rottenet a A.S. Neill (zakladatel Summerhillu – pozn. SU).
Další kongresy se uskutečnily v letech 1923, 1925, 1927, 1929, 1932 a byly přerušeny druhou světovou válkou roku 1936.
Zde můžete shlédnout dokumentární film nazvaný Révolution école 1918-1939 (bohužel pouze ve francouzštině, ale plný úžasných historických snímků), který byl nedávno odvysílán ve Francii.