English books

Svoboda učení – Peter Gray

V každém člověku je zakořeněna přirozená touha po svobodě. Na svět přicházíme připraveni a plni dychtivosti s cílem převzít kontrolu nad našimi vlastními životy. Všichni potřebujeme pomoc od ostatních, ale této pomoci chceme využít na základě vlastního úsudku. Pokud se nacházíme v optimálních podmínkách, učíme se rychle, víme komu věřit a komu ne, víme, jak dosáhnout pomoci od ostatních, jak pomáhat těm, kteří to potřebují a jak projevit uznání.

Koupit E-book zdarma

Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje – Peter Grey

Tato kniha je souborem vybraných a upravených esejí, které Peter Gray publikoval na svém blogu v rámci časopisu Psychology Today. Jde o první do češtiny přeloženou publikaci ze čtyřdílné série, která se zabývá tématem sebeřízeného vzděláváni. Peter Gray dává čtenáři možnost nahlédnout na podstatu sebeřízeného vzdělávání. Poukazuje na jeho základní principy a podmínky, které jsou nezbytné pro jeho přínosné fungování. V této publikaci Peter Gray skvěle propojuje vlastní výzkum a zkušenosti spolu se zkušenostmi rodičů unschoolerů i samotných unschoolerů, kteří již dospěli

Koupit

Summerhill: Příběh první demokratické školy na světě – A.S. Neill

„Většina lidí, která slyší o Summerhillu poprvé, nevěří svým uším. Školu, ve které si žáci sami rozhodují o tom, co, kdy, kde, jak či od koho se budou učit a která navíc existuje už od roku 1921, si prostě neumíme představit.“ – Tomáš Hajzler

Koupit

Proč děti neprospívají – John Holt

Jaké příčiny mají strach, nejistota a nuda, které děti zažívají ve školách, a k čemu to vede, popisuje významný pedagog John Holt. První vydání této knihy vyšlo ve Spojených státech v roce 1964, rozšířené a doplněné vydání v roce 1982. Více než milion prodaných výtisků v polovině šedesátých let a pozdější překlady do patnácti jazyků svědčí o tom, že základní téma této knihy – strach, nejistota a obavy, které děti prožívají ve školách, a důsledky, jaké to má na jejich schopnosti a ochotu učit se – se dotýká nejen obrovského množství rodičů a učitelů v anglicky mluvících zemích, ale je nesmírně aktuální i v našich podmínkách.

Koupit

Mýty ve vzdělávání – Jana Nováčková

Autorka v jednotlivých kapitolách nastiňuje nedostatky klasického školství – věnuje se např. přirozenosti učení, známkování, osnovám a učebnicím, spolupráci dětí a studentů, roli učitele a zahrnutí dětí a studentů do rozhodování.

Koupit

Výchova bez poražených – Thomas Gordon

Kniha srozumitelně a názorně popisuje postupy, jak komunikovat s dětmi, jak posílit spolupráci v rodině a jak efektivně řešit problémy. Součástí publikace jsou praktická cvičení, která rodičům umožní osvojit si nové postupy, patřičně je zažít a případně je vyzkoušet ve své vlastní rodině. Koupit

Vychováváme děti a rosteme s nimi – Naomi Aldort

Kniha představuje ucelený koncept výchovy, kde nedominuje ani rodič ani dítě a namísto mentorování, ovládání a manipulace je s dítětem zacházeno s úctou a respektem. Nejen teoreticky, ale i na mnoha příkladech z praxe zjistíme, že svým dětem můžeme důvěřovat a bezpodmínečně je milovat. Pouze se musíme zbavit starých naučených a nefunkčních vzorců chování.

Koupit

Učit se žít s dětmi. Bytím k výchově – Rebeca Wildová

Výchova dětí začíná u dospělých. Místo toho, abychom se snažili děti přizpůsobit našim požadavkům, měli bychom se pokusit vnímat svět z perspektivy dětí a vytvořit jim prostředí, které odpovídá jejich vývojovým potřebám. Dokud totiž nebudeme mít jasno v tom, jaké jsou přirozené potřeby dětí, a nebudeme se k sobě chovat s respektem, může každá situace běžného dne vést ke konfliktu.

Koupit

Svoboda a hranice, láska a respekt. Co od nás děti potřebují – Rebeca Wildová

Mnoho rodičů se snaží o respektující výchovu. S vymezováním hranic ve výchově dětí si je však jist málokdo. Často se pohybujeme mezi dvěma extrémy – buď dětem nastavíme hranice příliš omezující, nebo naopak až příliš široké. Děti však ke svému správnému vývoji potřebují takové hranice, mezi nimiž se budou cítit jako doma, aby se mohly rozvíjet podle své vnitřní motivace a zralosti.

Koupit

Koncept kontinua – Jean Liedloff

Autorka ve své světově proslulé knize odhaluje, proč jsou lidé žijící na Západě tak nespokojení a často nešťastní. Po několika expedicích mezi jihoamerické indiány rozpoznala, že tyto pocity mohou pramenit z neuspokojených potřeb miminek a malých dětí, které se na Západě snažíme vychovávat podle všemožných teorií, jen ne podle vlastní intuice a evolucí vytvořených jednoduchých pravidel a očekávání.

Koupit

Nenásilná komunikace – Marshall B. Rosenberg

Výchova v západních společnostech vede k posuzování, soutěživosti, ke kladení požadavků a ke komunikaci s lidmi v termínech, co je „správné a co špatné“. Komunikace v tomto smyslu vede často k nedorozuměním. Koncept nenásilné komunikace – který rozvinul M. B. Rosenberg, představuje ucelený výcvik a je založen ochotě vnímat potřeby a pocity vlastní i druhého.

Koupit

Ve svém živlu – Ken Robinson, Lou Aronica

Všichni se rodíme s ohromnými přirozenými schopnostmi, ovšem čím déle jsme na světě, tím více jich ztratíme. Příliš mnoho z nás nikdy nevyužije svých skutečných schopností, a nevíme proto, co všechno bychom mohli dokázat. Abychom ze sebe i z druhých dostali to nejlepší, musíme najít svou vášeň, probudit svůj talent – musíme se vrhnout do svého živlu. Ken Robinson nabízí širší pohled na lidské schopnosti a kreativitu a na prospěch, který nám všem přináší, když lépe využíváme svého nadání a zálib.

Koupit

Učte se sami – John Holt

John Holt (1923 – 1985; americký pedagog, autor knih o vzdělávání ) v této knize přináší pro mnohé provokativní pohled na vzdělání, povinnou školní docházku a školy. Tradiční školství, ve kterém sám po jistou dobu působil, ho zklamalo, jeho snahy o reformu školství padly poté, co zjistil, že ji v podstatě nikdo nechce, a proto začal hledat jiné cesty, jak dětem pomoci učit se. Díky dlouhodobému pozorování způsobů, jakými malé děti objevují svět a své místo v něm, získal cenné poznatky, které posléze aplikoval na vzdělání obecně. Stal se obhájcem a propagátorem domácího vzdělávání (homeschoolingu) a zejména přístupu unschoolingu.

Koupit

Dítě na vlastní pohon – William Stixrud, Ned Johnson

Rodičovství není snadné – milujeme své děti a děláme pro ně, co můžeme. Ale opravdu závisí úspěch našich potomků na tom, kolik úsilí věnujeme jejich školním výsledkům a volnočasovým aktivitám? Dítě na vlastní pohon vás přesvědčí, že trend přehnané péče, tzv. helicopter parenting, je prokazatelně škodlivý. A že to nejlepší, co můžete potomkovi poskytnout, je pocit kontroly nad svým životem. Dokazují to nejen vědecké poznatky o vývoji dětského mozku, ale i příběhy stovek dětí, které našly motivaci ke studiu a získaly psychickou odolnost poté, co autoři přesvědčili jejich rodiče ke změně přístupu.

Koupit

Bezpodmínečné rodičovství – Alfie Kohn

Kohn tvrdí, že jednou ze základních potřeb dítěte je být bezpodmínečně milováno, tedy vědět, že bude přijímáno, i když něco zkazí nebo se mu něco nepovede. Jenže konvenční přístup k výchově dětí, založený na trestech, na odpírání pozornosti, odměnách (včetně pozitivního posilování, neustálého či nepřiměřeného chválení) a dalších způsobech kontroly, naučí děti, že jsou milovány pouze tehdy, když nás potěší nebo když nám zaimponují svým výkonem.

Koupit